Dzērāji, spēlmaņi un bruņinieki – The Sims Medieval


22. martā datorspēļu gigants Electronic Arts izdeva savu jaunāko produktu The Sims Medieval. Sekojot līdzi mega populāro The Sims franšīzes fanu forumiem, varēja novērot, ka tikai neliela daļa fanu gaidīja šo standalone spēli, kam nebūs nekāda sakara ar jau iznākušajām The Sims 3 papildpakām. Dīvainā kārtā, pēc spēles iznākšanas, noskaņa simistu sabiedrībā šķiet nedaudz mainījusies uz labo pusi.

Kas tad īsti ir The Sims Medieval? Daļa sagaidīja vēl vienu The Sims 3 viduslaiku versijā –  bez iespējām uzvarēt vai zaudēt, tik vien kā izaudzēt savu ģimeni, atrast darbu un stādīt dārzā tomātus. Savukārt, daļa noskatoties The Sims Medieval veidotāju iepazīšanās rullīti, bija pārliecināti, ka spēle pārstāvēs RPG (role playing game) žanru. Rezultātā spēle ir ne viens, ne otrs un abi.

Tomēr, man kā The Sims ilggadējamfanam jau no The Sims 1 laikiem, un cilvēkam, kas nekad nav aizrāvies ar RPG, šis tā saucamais, hibrīds nelika vilties, gluži pretēji – atšķirībā no citiem EA mēģinājumiem radīt standalone spēles uz The Sims bāzes, šis ir kas svaigs un oriģināls. Iespējams, šeit paldies jāsaka tieši viduslaiku tēmai. Nav noslēpums, ka The Sims spēlētājiem vienmēr ir patikušas konkrētas tematikas, kuras bieži vien spēlē tiek ienestas kā pašu spēlētāju radītie objekti. Viduslaiki, maģija, gotika, viktoriāņi – you name it. Tad nu beidzot faniem tiek piedāvāta viena un pamatīgi izvērsta cita laika simulācija – tumšie un briesmīgie viduslaiki apbrīnojami trāpīga humora un vieglas ironijas mērcē. Iespējams, tieši tas to atšķir no šķaidi un valdi tipa spēlēm, kas varbūt ir tuvākas realitātei, taču, manuprāt, krietni tālāk no vidējā simmīļa vēlmēm.

Spēles gaita

Tātad ko īsti no šīs spēles var sagaidīt? Spēlētājam tiek dota iespēja pakāpeniski būvēt savu karaļvalsti, gandrīz ar katru jaunu ēku attīstot arī kādu jaunu varoni, kas pildīs kvestus (quest)  un mēģinās iegūt pilsētai gan popularitāti, tādējādi palīdzot valdīt pār citām teritorijām, gan punktus jaunu ēku būvniecībai.

Būtisks stūrakmens karaļvalsts attīstībā ir četri aspekti – labklājība, aizsardzība, kultūra un zināšanas. Katra jau ēka un pabeigts kvests dod punktus kādam no šiem aspektiem. Piemēram, ja spēlētājs būs atstājis novārtā aizsardzību, pilsētā savairosies bandīti un kāps preču cenas, turpretī ļaujot nokristies labklājības aspektam, var nākties biežāk sasveicināties ar mēri u.t.t.

Interesants spēles elements ir arī The Watcher, kas patiesībā ir pats spēlētājs pie datora ekrāna un simu izpratnē Dievs. Šī ir pirmā reize, kad simiem tiek piedāvāta reliģija, bet kā paši veidotāji atzina, reliģijai viduslaikos bija milzīga nozīme un to nevar atstāt novārtā. Lai izvairītos no konkrētas reliģijas un iespējamiem konfliktiem, spēlē tika iekļautas divas izdomātas ticības Jacobans un Peterans, kas ir visai pretējas reliģijas savos uzstādījumos. Jacoban katedrāle ir veidota tipiskā gotiskās arhitektūras stilā un lielākoties saviem sekotājiem mēģina ieviest bailes un bijību no The Watcher, savukārt Peteran klosteris ir krietni piezemētāks un dzīves izpratne šķietami laicīgāka. Var jau būt, ka varam manīt arī krietni hiperbolizētas paralēles iz īstās viduslaiku dzīves.

Un pamatā,  visam šim, protams, ir lielais mērķis, jeb ambīcija, kuru izpildot, spēlētājs atslēdz nākamās. Tās var būt visai dažādas – sākot ar visu kvestu izpildīšanu labā līmenī vai visu teritoriju pakļaušanu u.t.t. Kā papildus bonus ir iespēja saņemt arī punktus savā kā spēlētāja kontā par dažādiem notikumiem – piemēram, ja izdodas atklāt visus spēlē esošos augus, apprecināt piecus simu pārus u.t.t. Jāpiebilst šīs saraksts ir ļoti garš un būtu nepieciešama tiešām ilga un mērķtiecīga spēlēšana, lai to pabeigtu.

Varoņi – dzērāji, spēlmaņi un bruņinieki.

Kā pirmais spēles varonis allaž tiek izvēlēts monarhs. Karalis vai karaliene – tas ir paša spēlētāja ziņā. Tāpat paša spēlētāja ziņā ir izvēlēties, kādas rakstura īpašības tam piemitīs. Līdzīgi kā The Sims 3, arī viduslaiku simiem ir iespējams noteikt divas īpašības. Iizvēlētais varonis var būt gan radošs pavārs, alkatīgs piedzīvojumu meklētājs, gan bārenis – vientuļnieks vai pēc zināšanām alkstošs sušķis. Tomēr, atšķirībā no The Sims 3, šeit tiek piedāvāts arī izvēlēties konkrētu negatīvu rakstura īpašību – fatal flaw kā piemēram, sims var būt hronisks dzērājs, kāršu spēlmanis vai vienkārši asinskārs mizantrops. Šī īpašība tad tālākas dzīves laikā simam arī traucēs veikt savus ikdienas pienākumus un būs jāpārvar, ar īpaša kvesta palīdzību, lai tā vietā iegūtu jaunu un foršāku rakstura īpašību, kas netiek piedāvāta sākumā.

Kad varoņa raksturs izvēlēts, spēle piedāvā izvēlēties arī pārējos The Sims 3 raksturīgos parametrus – cilvēka ķermeņa uzbūvi, sejas pantus, frizūru un, protams, ļoti foršas drēbes. Šeit jāuzsaka spēles dizaineri, jo viduslaiku tērpi nudien ir daudzreiz labāki par tiem, kas tiek doti kā starta kapitāls The Sims 3. Tie, kuru kvēlākā vēlme ir izveidot īstu viduslaiku lēdiju vai bruņinieku, nevilsies.

Arī varoņu izvēle ir gana plaša, pieejami veseli 10 profesiju pārstāvji atkarībā no uzbūvētās ēkas. Uzbūvējot smēdi, iespējams papildināt savu populāciju, piemēram, ar stilīgu, Xenai līdzīgu kalēju. Bet varbūt jūs vēlaties savu versiju par viduslaiku ārstu? Bet lūdzu – zālīšu vācēja, kas ārstē visas kaites ar dēlēm un asins noliešanu. Netiek aizmirsts arī par burvja Merlina vanabijem – šajā spēlē burvis ir īsts burvis ar visām dzirām un gaismas efektiem. Vai varbūt gribas kaut ko cēlsirdīgu – bruņinieku, kas sniedz rozi lēdijai, vai gluži pretēji – tumšu tipiņu, kas ies pāri līķiem, izspiedīs informāciju un aptīrīs kabatas – spiegu. Tad protams, arī ciema izklaidētājs bards, tirgotājs un divu reliģiju priesteri būs labs kompanjons jebkuram monarham.

Šis nav The Sims 3…

…jo viduslaikos atšķirībā no mūsdienām, acīmredzot nevienam nav svarīgi, mazgāties vai doties uz mazmājiņu, nemaz nerunājot par tādām ekstrām, lai sims būtu izklaidēts vai pietiekami sociāls radījums. Šeit viss aprobežojas ar ēšanu un gulēšanu.Protams, ja vien dižais Vērotājs vēlas, sims var ik pa laikam nomazgāties vai pačurāt, tomēr galvenokārt sima spēju pildīt kvestus nodrošina fokuss, nevis pamatvajadzības kā The Sims sērijā. Neizpildīti ikdienas pienākumi, izsalkums un citas nedienas samazina sima fokusu un arī spēju izpildīt dotos uzdevumus,

Šis nav The Sims 3, jo bērnus var dzemdēt, bet tie nekad nesasniedz pieaugušā gadus.

Šis nav arī The Sims 3, jo jāizsaka līdzjūtība tiem, kuru dzīves jēga ir virtuālu ēku būvēšana. Neko tādu šeit neatradīsiet. Ēkas ir jau gatavas un tās iespējams tikai iekārtot.

Šis ir daļēji The Sims 3, jo pēc ambīcijas pabeigšanas ir iespēja spēlēt brīvajā režīmā, bez kvestiem. Tiesa šajā gadījumā var vadīt tikai vienu varoni un nenotiek nekāda varoņa prasmju attīstīšana.

Kopsavilkums slinkajiem lasītājiem.

Ja nu gadījumā kāds ir izbūries cauri visam garajam aprakstam un tagad meklē kopsavilkumu ( vai gluži otrādi, meklē tikai kopsavilkumu 😀 ), tad kā milzīgu plusu gribas minēt lielisko dizaina un datorgrafikas pusi, jo šie simi ir pat ļoti dzīvi, pasaule ir fantastiska un patiešām rada vides sajūtu. Kvesti, lai gan diezgan viegli izpildāmi, ir aizraujoši. Un milzīgākais plus ir lieliskā veidotāju humora izjūta un ironija iekļaujot to gan dialogos, gan apkārtējā vidē. (vienmēr esmu zinājusi, ka vietējā meža šinšillas, ir plēsoņas, kas apdraud visu viduslaiku sabiedrību, kā arī to, ka ja valis apēd tavus vecākus, tas atstāj iespaidu uz personību visa mūža garumā un liek kliegt uz jūru)

Ka lielāko mīnusu daži varbūt minētu liegto iespēju būvēt mājas, taču, manuprāt, tiešām foršas dekorācijas un objekti, mājas iekārtošanai to aizstāj. Diezgan lielu vilšanos piedzīvoju, kad uzzināju, ka nevaru sekot savam simam līdzi uz ciema veikalu un skatīties kā tas krāmē grozā kviešus un baloža gaļu vai arī ielīst alā un skatīties, ka mans monarhs slaktē pūķi. Bet tas jau bija gaidāms zinot, ka šādi rabbitholes ir arī The Sims 3. Turklāt viens nezvērs jau spēlē ir – pūķveidīgais radījums nāves soda bedrē pa laikam izlien saulītē un ir arī apskatāms. Pie mīnusiem jāpiemin arī visai briesmīgo kameras vadāmību, reti, kad izdodas piebraukt un pagriezt precīzi kā gribas. Tomēr, lieta, kas mani visvairāk apbēdina ir attīstības apstāšanās, brīvajā režīmā. Skaidrs, ka spēles veidotāji ir radījuši šo režīmu, lai apmierinātu vidusmēra simistu, kas to vien vēlas kā iekārtot mitekli un pačalot ar kaimiņu, tomēr šajā gadījumā tas nav īsti izdevies.

Advertisements

Komentēt

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Mainīt )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Mainīt )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Mainīt )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Mainīt )

Connecting to %s

%d bloggers like this: