Mesmerizējošs albums: Lana Del Rey – Born To Die (2012)


Aizvakar noklausījos nule kā iznākušo Lana Del Rey albumu Born To Die. Māksliniece īstajā vārdā Elizabeth “Lizzy” Grant  ir amerikāņu izcelsmes un pārstāv indie pop žanru, kā galveno savas mūzikas ietekmi minot Nancy Sinatra, Britney Spears, Elvis Presley un Kurt Cobain. Mistrojums visai dīvains. Līdz ar to, īsti nezināju, ko no šī albuma sagaidīt, jo līdz šim biju pavirši noklausījusies tikai vienu dziesmu – Video Games.

Pitchfork šo albumu bija novērtējuši ne visai augstu. Bez īpašām ekspektācijām, atvēru pirmās pāris dziesmas un sapratu, ka tomēr esmu trāpījusi uz sava vilņa. Mākslinieces stils ir patiešām īpatnējs – apātisks, nedaudz ”pofigistisks”, taču tai pat laikā mesmerizējošs. Gribētos teikt, ka man viņa atgādināja tādu turīgu amerikāņu hipiju, kas savā būtībā jau pati par sevi ir pretruna. Pretrunīgi vērtējams arī pats albums, jo tā stiprākā puse ir tieši stils, nevis saturs. Tomēr jāsaka, ka reti ir gadījumi, kad vienā piegājienā klausos visas albuma dziesmas, taču Born To Die, nevarēju izslēgt un dažām dziesmām pat sameklēju lirikas. Albums pārstāv to pašu mūžveco laimīgākas vai nelaimīgākas mīlestības lauciņu, taču dažās lirikās izteiktās domas likās, ja ne svaigas, tad vismaz labskanīgas, piemēram: I can be your china doll, if you wanna see me fall un God, you’re so handsome, take me to the Hamptons vai It’s a love story for the new age, for the six page.

The Guardian recenzijā lasīju izteikumu, ka šī albuma lirikas ir feministu ļaunākais murgs, kas tomēr pamanās iesēsties romantiķa sirdī.  Protams, klausoties albuma vēstījumā brīžam šķiet, nu kāpēc jāņem talkā šī klišejiska romance? Situāciju glābj, tas, ka vietām tā tiek aizstāta ar skumju samierināšanos – tu mani pameti, nu un stilā. Kopumā dziesmas rada tādu kā galvenās varones profilu – augstākās sabiedrības party girl, kas nogurusi no savas dzīves un nelaimīgas mīlestības, alkst brīvību un jaunībai raksturīgo vieglumu saulainās vasaras dienās. Šo visu varone nespēj iegūt, tādēļ distancējas un skatās uz sevi no malas, vairs īsti necerot uz izmaiņām.

Īpaši gribētos izcelt tituldziesmu un tipisku mīlas balādi Born To Die, bagāta tētuka meitas apdziedāšanu dziesmā National Anthem un jaunības mīlestību dziesmā Summertime Sadness. Tāpat man ļoti iepatikās dziesma Dark Paradise, kas nesniedz īpašu vēstījumu, bet ir vienkārši muzikāli patīkama, kā arī dziesma Radio, kas šķita ļoti lipīga. Nezināmu iemeslu dēļ, man ausīs iesēdās arī dziesma Diet Mountain Dew, ko vienā vārdā gribētos nosaukt par ”stilīgu”. Protams, arī plašāk pazīstamais gabals Video Games, ir visnotaļ klausāms, lai gan man personīgi šķiet mazliet citādāks kā pārējais albums.

Stilīgs albums ar skaidri saprotamu vēstījumu un kvalitatīvu izpildījumu. Dodu visas 9 Tējtasītes, jo šis noteikti ir viens no tiem albumiem, ko klausīšos atkal un atkal.

8 komentāri

  1. Dainis Gžibovskis · · Atbildēt

    Super atsauksme – arī mani Lana Del Rey apbūrusi – īsta šķelme ar ārkārtīgi īpatnēju balsi un vizuālo tēlu…
    + gandrīz vienlaicīgi esam uzrakstījuši atsauksmi par Lanu Del Rey un “Born to Die”.
    Manu versiju varēs lasīt “Kultūras Dienā”, bet lielā mērā mans viedoklis līdzīgs Tavējam, tikai es albumam dotu 10 no 10. 😀

    Like

    1. Man ļoti, ļoti patika albums. Par desmitnieku, es vienkārši kā skolā – uz izcili zin tikai pasniedzējs 😀 Kaut kā nesaņēmos ielikt.
      O, Kultūras Diena, būs jāpalasa 🙂

      Like

      1. Dainis Gžibovskis · · Atbildēt

        Arī taisnība. 😀 Šogad nosolījos, ka ar 10 blogā vērtēšu patiešām ģeniālas lietas – pagaidām vēl nevienam šogad 10 neesmu piešķīris… Pagaidām! 😀
        Domāju, ka Lana Del Rey būs pirmā šogad, kuru pagodināšu ar 10, jo viņa kaut kā mani ir apbūrusi. 🙂

        Like

  2. Es līdz šim ar 10 esmu novērtējusi, šķiet, tikai vienu darbu – romānu ”Ziedlapiņas tumši sārtās un baltās.” Kino un mūzikai pagaidām augstākais 9, taču gads vēl tikko sācies, nešaubos, ka man izdosies uziet ko desmitnieka cienīgu 🙂
    Starp citu, labs raksts Kultūras Dienā, izlasīju 🙂

    Like

  3. Protams, katram jau sava gaume, bet man šī meitene ļoti nepatīk.
    Pēc Lanas Del Rey uzstāšanās “Saturday Night Live”, manas domas par viņu diezgan krasi mainījās, lai gan pirms tam Video Games man likās kaut cik klausāma dziesma. Un tad man rodas jautājums- kam tad tāda “dziedātāja”, kas neprot ne dziedāt, ne pati sacerēt dziesmas, ir derīga? Bet nu viņas komanda noteikti ir nopūlējusies, noslīpējot viņas dziedāšanu (ja tā to var nosaukt) un salipinot kopā dažādus mūzikas fragmentiņus.
    Tas jau ir tikai mans viedoklis, un ceru,ka tas nevienu nesadusmos. 🙂

    Like

    1. Vairākos rakstos netā lasīju pieminētu to Saturday Night Live kā baiso izgāšanos. Nupat noklausījos, un jāpiekrīt, ka dzīvais izpildījums tiešām ir švakāks kā albumā. Man gan personīgi viņa likās vienkārši tāda sabijusies.
      Par to producēšanu, mūsdienās jau aiz ļoti daudzām zvaigznēm strādā milzīga komanda, kas tad arī viņas padara par zvaigznēm. Es tā baigi nevērtēju ko kurš darījis vai sacerējis – vairāk priecājos tieši par albuma kopējo noskaņu 🙂

      Like

  4. Ļoti patīk šī dziedātāja. Gan pēc balss, gan vizuāli. Kaut kas citādāks nekā pārējās dziedošās meitenes. Beidzot kas labs pop lauciņā parādījies. Bet patīk arī Christina Perri – “Jar of Hearts” un superjaunā Birdy – “Skinny Love”. Jānoklausās albums, jo pazīstu tikai Video Games un Blue Jeans. Patīk arī videoklipi šīm dziesmām, kurus youtube var atrast kā “Live at the Premises”.
    “Nulle” ir domāts drošvien kā “nule” apskata sākumā.

    Like

    1. Man ļoti patīk gan ”Jar Of Hearts”, gan Birdy dziesmas. Manuprāt, visnotaļ patīkama popmūzika.
      Tikko noklausījos Blue Jeans (Live at the premises), harizmātisks video. Man vispār liekas, ka par šo izpildītāju viedokļi lielākoties dalās divās frontēs – ir tie, kuriem tiešām viņa patīk un liekas, ka viņai piemīt harizma, un tie, kuriem liekas, ka viņa ir mākslīga.
      Hm, tiešām ”nulle” iemaldījies nepareizs, paldies, ka pamanīji.

      Like

Komentēt

