Dž. R.R. Mārtins – Troņu spēle


Pirmo grāmatu sērijas Dziesma par ledu un uguni daļu Troņu spēle, es saņēmu kā dāvanu Ziemassvētkos. Tā kā romāns ir 776 lpp garš, sapratu, ka laika tam pieķerties no vāka līdz vākam, man nebūs, un nedaudz palasot, atliku grāmatas lasīšanu pusgada garumā. Tostarp, protams, nespēju atturēties no jau 2. sezonas ekranizācijas HBO seriāla izpildījumā un beigu galā, atmetu visas cerības līdz galam pieveikt šo apjomīgo romānu. Tomēr, tā kā pamazām lasot biju nonākusi jau līdz grāmatas vidum, piespiedu sevi šovasar paveikt, ko lietderīgu un izlasīt arī atlikušo daļu.

Lai vārds ”piespiedu” jūs nemulsina, jo grāmatu es lasīju ar lielu interesi, pat par spīti tam, ka sižetu jau zināju no HBO sērijām. Un tas nudien ir ļoti labs rādītājs. Pateicoties romānam, es tagad daudz labāk izprotu stāstu, ko man mēģināja pasniegt HBO un pateicoties seriālam, es vispār uzzināju un pieķēros, manuprāt, ļoti meistarīgi izstrādātam romānam.

Tā kā man nudien nepatīk pārstāstīt sižetu, ko iespējams izlasīt grāmatas anotācijā, piebildīšu vien, ka grāmatas sižets ir tāds pseido viduslaicisks (autors rakstot pirmo sērijas darbu iespaidojies no Sarkanās un Baltās rozes kara) apvārtīts fantāzijas mērcītē, jo līdzās ne vienmēr cēliem bruņiniekiem, piedzērušiem karaļiem, un ļaunām karalienēm, varam sastapt ja ne gluži vienradžus, tad vismaz pūķus un ļoti liela izmēra vilkus.

Grāmatas lielākais pluss ir pamatīgi izstrādāta fantāzijas pasaule, kuras iemītniekiem ir doti konkrēti uzdevumi, kuri viņiem šajā ”troņu spēlē”’ ir jāveic. Vienlaikus tas ir arī mīnuss. Ja skatoties seriālu, es nesapratu, kādēļ nepieciešams tik daudz personāžu, kas nepilda galveno varoņu funkcijas, bet tikai epizodiski parādās, pasaka kaut ko un pazūd, tad lasot grāmatu, es to nesapratu ne tik. Vai pareizāk būtu sacīt, es redzēju, ka Mārtins ir izstrādājis pamatīgu katra nama vēsturi un varoņus līdz pat sīkākajai detaļai, lai veidotu pasaules kontekstu, tomēr man kā lasītājai bija visai grūti izsekot milzīgajam skaitam personāžu, un viņu nozīmei.

Šī ir pamatīga grāmata, ar pamatīgi un detalizēti izstrādātu brīnišķīgu un maģisku pasauli lasītājam, kas uz kārā zoba labprāt uzlieku nopietnu fantasy. Nevēlos grāmatu ielikt rāmītī, taču lasot, man radās sajūta, ka šis romāns ir vairāk mērķēts tieši uz vīriešu auditoriju. Kara tematika, cīņas, stratēģijas – it visi šie elementi spēlē nopietnu lomu romānā.  Noskatoties HBO seriālu, kura veidotāji nudien neskopojās ar grafisko vardarbību, Troņu spēles literārā versija, tomēr šķita daudz maigāka par spīti tam, ka galvas tika uzspraustas uz pīķiem.

Visā šajā cīņu virpuli gluži loģiski nepietiek vietas klasiskam mīlas stāstam, tomēr, man personīgi nebūtu nekas iebilstams pret dziļāk aplūkotām varoņu attiecībām, jo paši galvenie varoņi, manuprāt, ir ļoti labi izstrādāti, taču to mijiedarbība ar pārējiem varēja tikt aplūkota vairāk. Nu labi, kādu aizliegtas mīlestības elementu jau varēja arī iemest pasaulē, kurā vīrieši ir auksti kā Valīrijas tērauda zobeni un sievietes visbiežāk izrādās vien īpašums. Vienīgais, it kā mīlas stāsts, Dinerīsas un Drogo izpildījumā  mani romāna gaitā tā arī nepārliecināja, lai gan likās gana poētiski aprakstīts.

Troņu spēle ir uzrakstīta no vairāku varoņu skatu punktiem, tādējādi ļaujot lasītājam uzzināt kas notiek vairākās šīs fantastiskās pasaules malās, sākot ar Dinerīsas Tārgārjenas ceļojumu cauri mežonīgo cilšu pilsētām, turpinot ar Džonu Sniegu, kas spiests sargāt mūri, Robertu Stārku, kas sapulcinājis karaspēku, Tīrionu, kas izcīna vārdu kaujas, Brenu, kas vada dienas Ziemmalā un visbeidzot ar nabaga Sansu, kas tīri cilvēcīgi atrodas neparocīgā pozīcijā, bet no stāsta pozīcijām ir pat ļoti izdevīgā vietā, lai radītu priekšstatu to, kas kara laikā notiek Karaļa ostas sienās.

Noteikti lasīšu šīs sērijas otro grāmatu Karaļu cīna un cerēšu, ka latviskais tulkojums trešajai grāmatas daļai A Storm Of Swords kļūs pieejams, pirms HBO seriāla 3. sezonas pirmās sērijas 🙂

Dodu grāmatai 8,5 Tējtasītes, jo patiešām apbrīnoju autoru, kas ir spējīgs tik detalizēti izveidot pasauli ar tās vēsturi, ģeogrāfiju un reliģiju un panākt, lai tas viss darbojas stāsta labā.

7 komentāri

  1. Cik es sapratu, tad pirmās divas sezonas bija tikai par pirmo grāmatu! Jeb es kaut kur esmu kļūdījusies???

    Like

    1. Pirmā sezona bija tikai par pirmo grāmatu. Cik nu es saprotu, tad otrajā grāmatā ir tas pats, kas otrajā sezonā. Tātad vajadzētu būt, ka trešā sezona atbildīs trešajai grāmatai u.c.

      Like

  2. Bet, es nez kādēļ domāju, kā pirmās divas sezonas ir tikai pirmās grāmatas attainojums. Vajadzēs palasīt par to… Tu taču grāmatu esi lasījusi, otro sezonu noskatījies? Bija tas pats?

    Like

    1. Pirmā grāmata mats matā atbilst pirmajai seriāla sezonai. Gan pirmā grāmata, gan pirmā sezona beidzas vienādi. Otro sezonu esmu redzējusi, bet grāmatu vēl neesmu lasījusi. Loģiski būtu, ka arī otrā grāmata beidzas tāpat kā otrā sezona.

      Like

      1. Tad esmu pie nepareiziem avotiem lasījusi.

        Like

  3. Trešās grāmatas apjomīguma dēļ tās saturs tiks sadalīts uz veselām divām HBO sezonām. Latviešu tulkojums Troņu spēlei ir manāmi tā-tā, no sirds iesaku lasīt angļu variantu. P.S. Baigi forši te, tā kā tieši meklēju kādu iedvesmu gan kino, gan grāmatai šobrīd, tad noteikti paklaiņošu apkārt pa ierakstiem 🙂

    Like

    1. Vienmēr priecājos par jauniem lasītājiem 🙂
      Sākumā bija doma Troņu spēli lasīt angliski, bet tad pabaidījos, ka laikam tak baigi sarežģīta lasāmviela būs un padevos kārdinājumam lasīt latviski. Iespējams, tagad, kad esmu ielasījusies, tiešām varētu turpināt angļu mēlē.

      Like

Komentēt

