Parodija: Fifty Shames Of Earl Grey


Pirms laiciņa rakstīju par  Fifty Shades Of Grey, kas drīzumā būs pieejama arī latviešu valodā. Tā kā es ar šo triloģiju savas attiecības jau esmu beigusi, izlēmu, ka pienācis laiks izlasīt arī vismaz vienu parodijas versiju par šo darbu. Fifty Shames Of Earl Grey ir pati pirmā parodija, ko es jebkad esmu lasījusi. Par laimi, tā man nesagādāja pārāk lielu vilšanos. Autors šoreiz ir vīrietis, rakstnieks Andrew Shaffer, kas darbu uzrakstījis zem pseidonīma Fanny Merkin. Amazon šobrīd piedāvā dažādas 50 Shades parodijas, bet es izvēlējos tieši šo asprātīgā nosaukuma un labo Goodreads atsauksmju dēļ.

Kas ir šīs grāmatas auditorija? Tie, kam nepatika Anastasijas un Kristiāna stāsts, vai tie, kas bija par to stāvā sajūsmā? Es teiktu, abām pusēm ir ko pasmelties no šīs parodijas, ja vien cilvēkam viss kārtībā ar humora izjūtu un nav tendence apvainoties, ka viņa iemīļotā grāmata tiek izsmieta. E. L. James vietā, gan es šo grāmatu nelasītu.

Tātad par pašu sižetu. Ērls (Grāfs?) Grejs ir mežonīgi bagāts tipiņš, taču viņam tāpat kā Kristiānam ir tumšs noslēpums. Turklāt nevis viens, bet veseli piecdesmit (ar tiem, lasītājs ir aicināts iepazīties pašās grāmatas beigās, saraksta veidā). Viņš ir ne tikai multimiljonārs, viņš ir Toma Krūza fans, veido ierakstus Vikipēdijā, viņam patīk iepirkties amerikāņu veikalu ķēdes Walmart lielveikalos un viņa aizraušanās, kopš bērnības, kad viņu adoptēja, apdāvināja un pameta Bils Geitss, ir BDSM, kas šajā grāmatā nozīmē Bards, Dragons, Sorcery, and Magick 😀 Tas liecina par to, ka lasītājs varēs sastapties ar gluži jaunu nozīmi Fifty Shades Of Grey  aplūkotajam vārdam kinky, un tas sevī iekļaus elfu princeses, dinozaurus…un tamburīnus. Anastasijas vietā mēs sastopamies ar Annu, kuras dzīvokļa biedrene ir pusmūža alkoholiķe, bet viņas labākais draugs raksta My Little Pony fanficArī visādi citādi šai meitenei visi nav īsti mājās.

Un, lai gan tas, ko es te tikko uzrakstīju izklausās pēc slima suņa murgiem, grāmatā tas nostrādā. Dažbrīd es patiešām smējos balsī to lasot. Asprātīgas vārdu spēles, neveiklās ainas no oriģinālajām grāmatām, pārstrādātas visā savā godībā, atsauces uz nemākulīgo rakstīšanas stilu un daži amerikāņiem raksturīgie jociņi, radīja sajūtu, ka es nevis lasu grāmatu, bet skatos kādu no Scary Movie filmām, tiesa labākā izpildījumā.

”I walk through the glass doors and into the lobby, which is floor-to-ceiling glass and steel. This fascinates me to no end, because buildings back in Portland are made of grass and mud.”

Grāmatai ir savi spožie brīži un savi kritumi, kuros joki var likties jēli un pārāk bieži atkārtoti, ar uzmācīgu: ”Re! Pasmejies par šito vēlreiz”. Turklāt, šajā parodijā atrodamas atsauces ne tikai uz 50 Shades, bet arī Twilight. Es būtu devusi priekšroku fokusam tikai uz 50 Shades, jo Twilight jociņi ir jau novecojuši.

Darbu droši vien var lasīt arī tie, kas nav lasījusi 50 Shades, tomēr pilnībā šos jokus sapratīs tikai grāmatas fani/nīdēji, kas to labi pārzina. Dodu grāmatai 7,5 Tējtasītes, jo reti kura, man ir likusi smieties balsī, bet tā kā šī ir mana pirmā parodija, man nav gluži ar ko to salīdzināt, tādēļ arī šis vērtējums nav ņemams pārāk nopietni. 🙂

6 komentāri

  1. Es pēdējās dienās beidzot pabeidzu savas attiecības ar to pirmo triloģijas grāmatu un nevaru saņemties uzrakstīt par to. Šo darbu gribētos izlasīt, jo ja man bija jautri jau orģinālu lasot(bet tā gan bija tāda ”ak,mans dievs, jūs to tiešām nopietni?” uzjautrināšanās), tad domāju, ka šo arī man būtu jautri lasīt 😀 Bet to tikai netā var dabūt, ja?

    Like

    1. ”Ak,mans dievs, jūs to tiešām nopietni?” variants lasot 50 Shades, manuprāt, ir bijis arī šim autoram, tādēļ arī viņa parodija vietām trāpa kā naglai uz galvas. 😀
      Internetā grāmata ir dabūjama, jā. Latviski viņas nav, bet es nebrīnītos, ja ar laiku angliskā versija atceļotu arī līdz mūsu grāmatveikaliem, ņemot vērā ka tagad ir 50 Shades bums.

      Like

  2. Ja godīgi, pēc apraksta izklausās, ka šo grāmatu es lasītu daudz labprātāk par oriģinālu:)

    Like

    1. Es domāju, ir vērts pamēģināt. Īpaši, ja lasīts oriģināls. Vismaz es šajās pāris stundās, ko pavadīju lasot šo grāmatu, paguvu sev uzlabot omu 🙂

      Like

  3. *Marii iet šito joku grāmatu ielikt savā to read plauktā* Vispār biju redzējusi šo grāmatu, bet nelikās, ka būs lasāma.

    Like

    1. Es arī sākumā iešķībi skatījos, bet Goodreads atsauksmes mani pārliecināja pamēģināt. Nebija tik slikta kā es sākumā padomāju, lasot aprakstu.

      Like

Komentēt

