Vasaras atskaite 2012: kino un grāmatas


Daudzviet blogos jau parādījušās rudens vēlmju listes un apņemšanās. Taču pirms ķerties pie rudens plāniem, vispirms jānoslēdz vasaras lasāmais un skatāmais saraksts. Vakar beidzot pieliku punktu savam vasaras trīsdesmitniekam, kura ietvaros biju apņēmusies izlasīt 10 grāmatas, noskatīties 15 filmas un apmeklēt 5 vietas Latvijā,  jo tieši 12. septembrī apritēja precīzi trīs mēneši, kopš es sev tādu uzstādīju. Jāsaka, vasara paskrēja nemanot un darbīgākais mēnesis izrādījās augusts. Kā jau paredzēju, ar visu man nudien neizdevās tikt galā, taču lielākais vairums no saraksta ir veiksmīgi izsvītrots.

Vispirms jau, esmu izlasījusi 9 no 10 grāmatām, tostarp parodiju Fifty Shames Of Earl Grey, kas nemaz neietilpa manā sarakstā un iemaldījās tur gluži nejauši, bet bija patīkami izklaidējoša un smieklīga. No saraksta man neizdevās izlasīt Nīla Geimena Amerikāņu dievus, jo grāmata pie manis nonāca tikai vakar, kad fiziskie grāmatas eksemplāri sasniedza grāmatveikalus. Citādi vienīgais iztrūkums no saraksta ir Ingas Žolūdes grāmata Sarkanie bērni, kuru tā arī neizlasīju līdz galam šajā laika periodā, taču šoruden centīšos to pabeigt un uzrakstīt savas domas par to.

Šovasar veiksmīgi iepazinos ar īpatnējo Bernāra Verbēra daiļradi divās Tanatonautu sērijas grāmatās ar filosofisku un humoristisku ievirzienu Eņģeļu impērija un Mēs-Dievi, izlasīju Patrika Nesa Haosa spēles triloģijas otro darbu Jautājums un atbilde, kuras trešā grāmata latviski visticamāk būs pieejama pirms Ziemassvētkiem. Pabeidzu lasīt E. L. James Fifty Shades Of Grey triloģiju, izlasot tās pēdējo grāmatu Fifty Shades: Freed. Tāpat pabeidzu ziemā iesākto Dž. R. R. Mārtina episkās fantasy sāgas pirmo grāmatu Troņu spēle un jau no pavasara stiepto Stīvena Presfīlda  pašpalīdzības grāmatu radošiem cilvēkiem Cīņa par radošumu. Šo grāmatu kokteili noslēdza īru rakstnieces Emmas Donohjū bestsellers Istaba par mazo zēnu Džeku un viņa mammu, kas septiņus gadus pavadīja ieslodzījumā. Un visbeidzot, kā ķirsītis uz raibā kokteiļa man bija Lorenas Oliveras distopiskais mīlas stāsts par mīlestību kā slimību – Delīrijs. No šīs autores noteikti vēlēšos izlasīt arī grāmatu Pirms es krītu, kam lasītājus latviešu valodā būtu jāsasniedz jau šoruden.

Attiecībā uz kino, esmu bijusi slinkāka. No 15 sarakstā minētajām filmām noskatītas ir 9 + 2, kuras neplānoju (noskatījos Dokumentālistu un Ielu dejas 2012). Vasaras sezonu iesāku ar kārtējo pasaku ekranizāciju Snow White And The Hunstsman, kas man diez ko pie sirds negāja paša stāsta dēļ. Nedz vīlos, nedz īpaši priecājos par steam-punk žanrā uzņemto Abraham Lincoln: Vampire Hunter, kas turpināja šīs vasaras kino grāvēju sēriju uz lielajiem ekrāniem. Ļoti vīlos, jo man tā arī neizdevās redzēt rokmūziklu Rock Of Ages, jo mans vietējais kinoteātris šādu iespēju vienkārši nepiedāvāja. Šo filmu ceru noskatīties rudenī, lai gan atsauksmes par to nebūt nav spīdošas. Tāpat es vīlos, skatoties Kronenberga Cosmopolis, kas uzņemta pēc grāmatas motīviem – filma saņēma vienu no zemākajiem novērtējumiem, kāds atrodams manā blogā. No jaunajām filmām, šovasar vispozitīvāk es novērtēju skaisto animācijas filmiņu Brave, kas mani dziļi aizkustināja pamodinot iekšējo, snauduļojošo bērnu.

Savukārt no filmām, kuras jau sen vēlējos noskatīties, lielākā daļa bija balstītas uz literāru darbu pamatiem – The Rum Diary, ar Džoniju Depu Puertoriko pludmalēs, We Need To Talk About Kevin, ar Tildu Svintoni nelaimīgas mātes lomā, Toast, kas balstīta uz kāda kulināras žurnālista autobiogrāfijas motīviem. Tāpat noskatījos filmu par 60. gadu māksliniecisko bohēmu – Factory Girl un labu hipsterfilmu par sevis meklējumiem – Garden State. Aiz borta palika izslavētā filma Shame, kuru tomēr plānoju redzēt šoruden, The Raven par Edgaru Alanu Po, kā arī kulta filma Pulp Fiction. Uz manu rudens obligāto filmu listi noteikti pārceļos Emīlijas Brontē Kalnu auku ekranizācija filmā Wuthering Heights, kā arī drāma ar šausmu elementiem The Awakening, kurai gluži vienkārši neatradu īsto brīdi vasaras sezonā, taču nojauta saka, ka rudens drēgnie vakari būs kā radīti spoku stāstiem.

Pavisam bēdīgi man gāja ar iecerēto foto rubriku Apceļojot Latviju, jo šis bija gadījums no sērijas cilvēks plāno, Dievs smejas. Dažādu personīgu iemeslu dēļ nesanāca nokļūt tajās piecās vietās, kurās biju apņēmusies nonākt šovasar. Tādēļ šajā sadaļā tikai divi ieraksti. Taču pašas rubrikas ideja man ir sirdij tuva, tādēļ, ja liktenim labpatiksies, turpināšu to rudenī, izdaiļojot blogu ar krāsainu lapu bildēm.

Tas arī viss šajā vasaras atskaitē, kas nu jau ir izvērsusies nepieklājīgi gara 😀 Jau tuvākajās dienās, apsolos ielikt jauno rudens sarakstu ar kino un grāmatām, un iespējams arī mūzikas albumiem, kā arī pastāstīt kas jauns gaidāms no Tējtasītes šoruden. Varu pačukstēt, ka esmu nolēmusi mazliet vairāk pievērsties arī kādai līdz šim novārtā pamestai bloga sadaļai…

6 komentāri

  1. Man to Žoludi и хочется и колется. Mamma gan neiejaucas. 🙂

    Like

    1. Man līdzīgi 🙂 Jūnijā tā kā sāku lasīt, bet tad pa vidu cita grāmata iespraucās…un tā arī neesmu pieķērusies no jauna. It kā gribās, bet grūti atsākt, jo krasi atšķiras no pārējās vasaras lasāmvielas.

      Like

  2. CIk sapratu treileri, tā 2011. gada Wuthering Heights nav “Kalnu auku” ekranizācija tīrā veidā, vienkārši scenārijs sarakstīts pēc “Kalnu auku” motīviem. Par ko esmu neapmierināta. Nomierini, ja maldos.
    “Apceļojot Latviju” noteikti turpini 🙂 Arī rudenī un ziemā ir ko redzēt.

    Like

    1. Nudien neesmu lietas kursā cik no romāna būs redzams filmā un cik būs piefantazēts klāt vai noņemts nost. Būs jāievērtē. Kaut gan romāna saturu es ļoti slikti atceros, lasīju dikti sen. Lai varētu salīdzināt, man droši vien būtu jālasa grāmata vēlreiz. Dīvainā kārtā ”Džeina Eira” man labāk palikusi atmiņā kā ”Kalnu aukas”, lai gan to lasīju vēl senāk.

      ”Apceļojot Latviju” rubriku noteikti turpināšu. Cik daudz vietu izdosies apskatīt, nezinu, bet plāni ir! 🙂

      Like

  3. Ar nepacietību gaidu rudens sarakstiņu. 🙂

    Like

    1. Work in progress… 🙂 Drīzumā būs!

      Like

Komentēt

