Psiholoģiskais šausmu trilleris: The Awakening (2011)


It’s never darker than when we close our eyes and yet we keep them shut. Why is that?

Halovīna noskaņu iedvesmota, pirms pāris dienām noskatījos filmu, kas manā sarakstā uzkavējās jau no vasaras – The Awakening. Oktobra tumšie vakari šai filmai šķita vispiemērotākie, ņemot vērā tās šausmu žanru. Tomēr noskatoties filmu, gribētos teikt, ka tā drīzāk līdzinās psiholoģiskam trillerim nevis šausmu gabalam. Šo kino noteikti var skatīties tie, kam patīk atmosfēriskas, vēsturisku periodu šausmenes, bet nepatīk pretīgi skati, jo bez tiem The Awakening ļoti veiksmīgi iztiek, tai pat laikā nesamazinot adrenalīna daudzumu. Filmā, protams, ir pāris ainas, kas liek salekties krēslā, taču tās drīzāk ”paņem” ar šoku, nevis riebīgumu un nepretendē uz sirdstriekas piebiedēšanu skatītājiem ar vājiem nerviem.  Nu, vismaz ne pārāk…😀

Filmas darbība norisinās 1921. gadā Anglijā, kas cīnās gan ar gripas epidēmiju, gan ar kara sekām. Apkārtējā noskaņa ir visai drūma (vizuāli tas ir lieliski parādīts, ietonējot filmu gaumīgi pelēkzilos toņos) un šajā laikā turpina uzplaukt apsēstība ar garu izsaukšanām un ticību rēgiem. Filmas galvenā varone Florence (Rebecca Hall) ir atzīta autore, kas ir sarakstījusi grāmatu par spoku medībām. Viņa gariem nevēlas ticēt un, gluži kā tāds sieviešu kārtas Šerloks Holmss, visu spēj izskaidrot ar zinātnes palīdzību.

Kādu dienu pie Florences ierodas zēnu internātskolas pasniedzējs Roberts (Dominic West) un lūdz uzņemties savas skolas izmeklēšanu, jo tajā it kā klīstot maza zēna rēgs, kas jau ir izraisījis kāda cita skolēna nāvi. Florence piekrīt piedāvājumam un dodas līdzi Robertam uz nomaļo internātskolu. Tur viņu sagaida bariņš nobiedētu zēnu (vienu no tiem, starp citu, attēlo Game Of Thrones redzētais Brens – Isaac Hempstead Wright), kāds palīgstrādnieks, sadistisks skolotājs un, protams, neiztrūkstošais elements visās šāda tipa filmās – saimniecības vadītāja vārdā Moda (Imelda Staunton – viņa arī profesore Ambrāža no Harija Potera). Florence ne mirkli netic, ka internāts ir apsēsts un izliek savus racionālā prāta radītos instrumentus kā lamatas iedomātajam spokam. Tālāk pārstāstīt sižetu nebūtu godīgi pret tiem, kas ir ieinteresēti šo filmu skatīties, jo, saprotams, ka interesantākā daļa vēl tikai seko…

Kritiķi šo filmu salīdzina ar The Others, kas ir viena no manām mīļākajām šāda tipa filmām un The Orphanage, kuru līdz šim brīdim tā arī neesmu sadūšojusies noskatīties. Filmas ar darbības vietu un laiku 19. gs. beigu – 20. gs. sākuma Anglija nav nekas jauns vai oriģināls, tomēr grūti atrast citu periodu, kam būtu tik izteikti gotiska noskaņa. Turklāt, fakts, ka šī ir britu filma, uzreiz pasaka priekšā, ka varam sagaidīt to īpašo auru, ko amerikāņu kino reti prot panākt. Pirms laika rakstīju par līdzīgu britu šausmu filmu The Woman In Black ar Danielu Redklifu galvenajā lomā, kuras darbība arī norisinās šī paša laika periodā ietvaros nomaļā muižā. Taču, neskatoties uz to, ka The Woman In Black ir vizuāli krietni bagātāka un kā piebāzta ar ērmīga paskata dekorācijām un ļautiņiem, sižeta ziņā The Awakening ir krietni pārāka.

Nomaļas muižas, mazi, bāli bērni, šūpuļdziesmas un baisa paskata lelles ir vispārzināmi šausmu elementi, tomēr prasmīga režisora rokās, ar to palīdzību ir iespējams radīt ne tikai šausmas, bet arī patiešām labu stāstu. Šajā gadījumā tas ielūkojas cilvēka dzīlēs, runājot par tādām skumjām tēmām kā vientulība un vainas apziņa. Galvenā varone tikai ārēji ir spēcīga sieviete un sava laikmeta feministe (filmas varoņi kā lielu brīnumu uzsver vārdus izglītota sieviete), taču patiesībā Florenci vajā pavisam citi, daudz nopietnāki rēgi, ar kuriem galvenās lomas atveidotāja Rebecca Hall galvenās varones vārdā cīnās ļoti ticami.

Noskatoties šo filmu, es devos pie mātes Gūgles un ierakstīju atslēgas vārdus ”The Awakening”, ”ending”, ”meaning”, jo šī filma jau atkal ir no to foršo filmu plauktiņa, kurās tu netiec gudrs kā īsti bija jāsaprot beigas. Parasti šī tipa filmas uzreiz ieripo manu favorītu lādītē un arī šis nav izņēmums. Gotiskais, spriedzes pilnais stāsts, kurā pāri visam stāv ideja, nevis asiņaini cirvji un trako krekli, padara šo filmu par patiešām baudāmu kino savā žanrā.

Kopumā es varētu šo filmu slavēt par daudziem elementiem, bet tad es atņemtu potenciālajiem skatītājiem kino baudīšanas prieku, atklājot šīs filmas detaļas. Tādēļ piebildīšu vien to, ka nevaru neiedot šai filmai visas 10 Tējtasītes, lai gan arī šeit būtu punkti, ko noņemt nost, piemēram, par pēkšņo romanci abu varoņu starpā. Šādam vērtējumam ir pavisam vienkāršs iemesls. The Awakening bija tieši tāda šausmene, kādu jau ilgāku laiku meklēju – atmosfēriska, nepārspīlēta un, pats galvenais, ar labu ideju.

12 komentāri

  1. Šo es noteikti neskatīšos!:D

    Like

    1. Nepatīk šausmenes🙂 ?

      Like

      1. Diemžēl nē. Man nepatīk nekas šausmīgs vai baiss.:)

        Like

        1. Es tīņu gados šausmenes atskatījos visam mūžam. Pēdējā laikā gan skatos piesardzīgi. Proti, izvērtēju cik daudz tur būs pašu šausmu, cik daudz trillera vai drāmas. Man nepatīk ”šķaidāmās” šausmenes. Lai mani piedabūtu uz skatīšanos, filmā drīzāk ir jābūt kaut kādam psiholoģiski interesantam aspektam, nederēs bariņš cilvēku, kas bēg no maniaka🙂

          Like

          1. Šķiet pēdējā šausmene, kuru noskatījos bija “Final Destination 5”, pret šīm šausmenēm man nav nekas pretī nezināmu iemeslu pēc. Esmu redzējusi visas piecas daļas!🙂

            Like

            1. ”Final Destination” man būs paslīdējis garām. Es tolaik biju kritusi uz filmām par visādiem neradījumiem, kā no ”The Ring” un ”The Grudge”😀

              Like

              1. Pirmās divas daļas es noskatījos 2005.gadā Somijā. Un tad, trešos kaut kad nesen, jau pēc ceturtās dālas noskatīšanās, kuru redzēju iekš “Parex Plaza” (zinu kā tagad tā saucās savādāk). Un piekto daļu mēs ar tēti noskatījamies Ventspils kinoteātrī!🙂
                Labas, iesaku. Pēdējā man nepatika, bet, tā noslēdza apli!🙂

                Like

  2. Mmmm, tiešām ir līdzīga The Others? Tad būs jāpaskatās. Man laikam ir vājība pret 20.gs. sākuma Angliju un nomaļām muižām😀

    Like

    1. ”The Others” esmu redzējusi sensenos laikos, kādas divas vai trīs reizes. Toreiz man likās, ka viņa ir pabaisa, bet tagad padomājot, nemaz tik ļoti šausmeniska viņa nebija. ”The Awakening” liekas šausmu filmai atbilstošāka. Bet kopumā, es tiešām saskatīju abās līdzīgus elementus.

      Man ir vājība pret 19. gs. beigu Angliju, taču pēdējā laikā skatoties ”Downton Abbey”, pamazām pieķeros arī 20. gs. sākuma Anglijai ar visām tās muižām🙂

      Like

  3. Nevajag baidīties no The orphanage, jo treileris tai filmai ir uztaisīts kā šausmenei, bet tā īstenībā ir laba drāma (nu baidīties gan vajadzēs, bet tas būs ar jēgu).

    Like

    1. Treileris likās ļoti nervus kutinošs, bet ja apakšā labs stāsts, tad šāds komplekts tiešām varētu būt priekš manis. Kādreiz būs jāsaņemas noskatīties.

      Like

  4. Nebiju par šādu filmu dzirdējis, bet nu nāksies skatīties. The Orphanage ir labākā spoku filma, kādu man nācies redzēt.

    Like

Komentēt

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Mainīt )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Mainīt )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Mainīt )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Mainīt )

Connecting to %s

%d bloggers like this: