Kičīgais eye candy: The Great Gatsby (2013)


Neviennozīmīgi vērtēto, austrāliešu režisora Baza Lurmena jaunāko filmu The Great Gatsby apmeklēju ar domu ”kas nu būs, tas būs”, jo oriģinālais Frensisa Skota Ficdžeralda romāns manu grāmatplauktu nerotā, līdz ar to devos uz kino skaudrā neziņā, ar kādām emocijām no tā iznākšu. Tomēr šī jau atkal izrādījās viena no tām filmām, kura iedvesmo pameklēt arī literāro darbu.

great_gatsby_ver7_xlg

Pārlieku neaizraušos ar sižeta izklāstu, jo lielākā daļa interesentu jau noteikti ir ielūkojušies treilerī vai pat lasījuši romānu, tomēr varu piebilst, ka filmas centrā ir ekscentriskā miljonāra Džeja Getsbija (Leonardo DiCaprio) un ne visai laimīgi precētās Deizijas Bukenemas (Carey Mulligan) romantiskās attiecības, kuras tika pārtraucis karš un sociālā nevienlīdzība, lai abi satiktos tikai pēc vairākiem gadiem un mēģinātu uzpūst liesmu vēl kvēlojošajām oglēm. Vismaz to vēlas Getsbijs, kurš tā arī nekad nav spējis Deiziju aizmirst un visus dzīves sasniegumus veltījis tikai tam, lai kļūtu šīs trauslās gaišmates cienīgs. Stāstītāja lomu uzņēmies jaunais rakstnieks Niks Karavejs (Tobey Maguire), kurš ierodas dzīvot vizuāli diezgan pasakainā namiņā, netālu no Getsbija muižas un pamanās nonākt tādā kā vidutāja lomā starp Džeju un Deiziju.

Filma var lepoties ar mūsdienīgu mūziku (piemēram, The Xx, Lana Del Rey, Florence And The Machine) un arī diezgan netradicionālu pieeju džeza laikmetam, jo ir brīži, kad fonā ieskanas arī pa kādai repa dziesmai. Tāpat netrūkst spožu tērpu un mūziklu cienīga teatrālisma dejā, kas svaru kausus atkal pastumj atpakaļ uz pagājušo gadsimtu. Tas viss, turklāt apmēram 105 miljonu budžetā, padara šo filmu par īstu eye candy.

Tik tiešām The Great Gatsby ir kā lipīga, krāsvielām pilna konfekte. Dažbrīd to skatoties var rasties pārsātinātības sajūta (nepalīdz arī 3 D brilles, bez kurām, manuprāt, šoreiz tiešām varēja iztikt, jo filma tāpat ir gana krāšņa), tomēr šis neapšaubāmi ir kičīgs un stilīgs kino darbs. Droši vien būs skatītāji, kas šai filmai pārmetīs stila valdīšanu pār saturu, un, lai gan es redzu, kādēļ šāda doma varētu ienākt prātā, (krāsu, skaņu un kustības virpulī ir tik tiešām viegli noreibt un viss notiek pārākajā pakāpē) man personīgi Getsbija stāsts atstāja arī vajadzīgo emocionālu nospiedumu, pateicoties mūžvecajām, un pat bez visas izvēršanas saprotamajām, tēmām par īstu mīlestību un draudzību materiālās sabiedrības kontekstā.

Par neierasto, tomēr interesanto pieeju šim citkārt elegantajam laikmetam, došu filmai 9 Tējtasītes. Iespējams, iedotu vēl vairāk, ja mani pilnībā būtu pārliecinājis arī pats Getsbija tēls, kuru, man kā grāmatu nelasījušai, būtu gribējies izprast vēl mazliet labāk.

9

9 komentāri

  1. Ja man nebūtu vienošanās ar draugu(sarunājām, ka iesim abi), jau pirmajā dienā būtu aizskrējusi noskatīties 😀 Nē, tagad marinēju vēl, bet nu šonedēļ beidzot iesim 🙂 Pēc treilera kaut kā uzreiz bija skaidrs – tas ir Lūrmena darbs. Grāmata gan man tā…ne visai. Biju pat mazliet vīlusies. Vienīgais, kas man tur(grāmatā) tiešām patika, bija tā laikmeta sajūta un tas, kā bija attēlota konkrēta tā laika sabiedrības daļa.

    Like

    1. Filmā tā laikmeta izjūta bija totāli sajaukusies ar mūsdienām (un man pat tas patika 🙂 ), bet ideja par pārtikušo un izlaidušos sabiedrības daļu turpat vien bija redzama.

      Like

  2. Man tāpat kā Norellei- grāmata ne visai. Bet izskatās, ka filmai ir lielas iespējas uz manu labvēlību. 🙂
    Un kā tev aktieri?

    Like

    1. Aktieri, manuprāt, bija līmenī. Man īpaši patika Muliganas tēlojums. Bet pats Di Kaprio, vismaz manās acīs, varēja būt vēl labāks, lai gan visur viņu par šo lomu slavē.

      Like

  3. Par “The Great Gatsby” man bija grūti apkopot domas. Šī bija filma, kuru skatoties negribas ieskatīties pulkstenī, lai uzzinātu “cik ilgi vēl”, tomēr, izejot no kinoteātra, es sapratu, ka ar visu to krāšņumu un grandiozumu man bija par maz. Pilnīgi piekrītu – īsta konfekte acīm, tomēr to konfekšu bija daudz par daudz. Raiba un pārsātināta, ka vairs nebija kam izcelties; kulminācija divu stundu garumā, kaut gan, protams, vizuālo izpildījumu nevar nenovērtēt. Daži gan saka, ka atmosfēra neatbilst laikmetam, tomēr man patika šī mūsdienīgā interpretācija par divdesmitajiem gadiem ar brīnišķīgo mūziku, kas ir iekļuvusi manā ikdienas pleilistē. Kopumā – skaista filma šī vārda vistiešākajā nozīmē.
    Runājot par Getsbija tēlu, esmu lasījusi arī grāmatu (nekad nesalīdzinu grāmatu ar filmu, jo tie ir divi pilnīgi dažādi mākslas darbi), un, par spīti tam, arī man neizdevām viņu tā īsti līdz galam izprast.

    Like

    1. Pilnīgi piekrītu par to, ka pulkstenī seansa laikā negribējās skatīties – visu laiku kaut kas notika vai nu dinamisks, vai vienkārši vizuāli baudāms.
      Mūzika tagad ir arī manā pleilistē, īpaši patīk Lana Del Rey – ”Young and Beautiful”.
      Par to pietrūkšanu – saprotu, kādēļ varēja šķist, ka kaut kā trūkst. Piemēram, varēja jau tās varoņu attiecības paurdīt vēl dziļāk, bet man tik ļoti simpatizēja pats noformējums, ka šoreiz pievēru acis un nolēmu vienkārši kaut kad nākotnē izlasīt romānu.

      Like

  4. FIlmu vēl neesmu redzējusi, grāmata patika. Pieļauju, ka Getsbija tēlu tā īsti līdz galam saprast nav iespējams. Man viņš šķita tāds uzpūtīgs un plātīgs, tomēr iekšēji ļoti nedrošs un nepārliecināts tips, kurš dzīvo ilūzijās.

    Like

    1. Filmā man Getsbijs nelikās uzpūtīgs vai plātīgs (varbūt tā varēja būt tāda maska, ko viņš sev uzstiepis aizsardzības nolūkā), bet nedrošs un ilūziju sapīts gan.
      Man viņa bija nedaudz žēl, jo man kaut kā radās iespaids, ka viņš nav gluži slikts cilvēks, tikai ļoti apjucis un atrauts no realitātes.

      Like

      1. Man arī Getsbija bija drusku žēl, lai gan viņš ir muļķis, bet varbūt tāpēc vēl simpātiskāks. Tāds donkihotisks savā vēlmē tikt pāri šķiru atšķirībām un iegūt sievieti, kura nekad nepametīs savu ērto dzīvi.

        Like

Komentēt

