Sievišķīgs vampīrisms filmā Byzantium (2013)


Vienmēr esmu uzskatījusi par savu pienākumu noskatīties jaunas vampīrfilmas, tiklīdz tās ieraudzījušas dienas gaismu. Iespējams, tā ir kāda bērnības ”trauma”, ko pirms daudziem gadiem izraisīja Intervija ar vampīru, kas joprojām ir viena no manām mīļākajām filmām, taču uzzinājusi, ka Intervijas režisors Nīls Džordans, ķēries pie sava nākamā vampīru projekta ar nosaukumu Byzantium, bez kavēšanās iebīdīju to savā must-see sarakstā un, pēc visai ilgas gaidīšanas, tiku arī pie skatīšanās.

byzantium wide

Pirmkārt, šajā filmā mums ir divas kick-ass aktrises – Saoirse Ronan, kas iepriekš filmējusies kā pusaudze-slepkava trillerī Hanna, kā arī psiholoģiskajā drāmā The Lovely Bones un Gemma Arterton, ko pavisam nesen redzējām ne mazāk kick-ass lomā brutālajā Hansel And Gretel: Witch Hunters. Abas šīs dāmas Byzantium ļoti pārliecinoši atveido Klāru un Eleonoru – māti un meitu, kas jau divsimt gadus bēguļo no kādas mistiskas brālības, kuras mērķis ir viņas nogalēt. Un jā, aizmirsu pieminēt, protams, ka abas lēdijas ir vampīres.

Līdzīgi kā Intervijā arī šeit abi galvenie tēli ir visai pretnostatīti – morāli pagrimušais vampīrs pret morāli atbildīgo. Taisnības labad gan jāpiebilst, ka arī morāli pagrimušo šoreiz ir vieglāk saprast. Varbūt tādēļ, ka allaž ir vieglāk attaisnot mātes, kas, kā nu prazdamas, cīnās par sava bērna labklājību. Eleonoras māte Klāra ir karstasinīga, agresīva un slepkavnieciska, ja tas ir nepieciešams, turpretī pati Eleonora, kas uz mūžiem ir iestigusi pusaudzes ķermenī (un spriežot pēc visa, joprojām piedzīvo identitātes krīzi) – ir klusa, pasīva un nosvērta. Varētu domāt, ka abu sieviešu attiecību dinamika gadsimtu gaitā ir mainījusies, tomēr abas joprojām uzvedas tik jaunas, kā izskatās, un tas mazliet sabojā priekšstatu par viediem, 200 gadus veciem vampīriem.

Filmas sižeta līnija lēkā no pagātnes uz tagadni un šajā ceļā skatītāju pavada Eleonora, kas iejūtas stāstnieces lomā. Jāpiebilst, ka pagātnes notikumi brīžiem ir visai virspusēji un arī paredzami, neskatoties uz to, ka filmā parādās retāk izmantoti vampīrisma elementi. Piemēram, par vampīru nekļūst, ja tiec sakosts, tam ir vajadzīgs īpašāks rituāls, kā arī ierastos ilkņus aizstāj ass nags, ar kuru itin viegli var pāršķelt vēnas.

Citus tradicionālos vampīru elementus saskatīt tā arī neizdodas, kas šajā gadījumā pat priecē. Dāmas brīvi pārvietojas dienas gaismā un viņām nepiemīt nekādas citas noderīgas superspējas, kā vien viņu nemirstība. Citiem vārdiem sakot, viss, ko līdz šim esam iemācījušies par vampīriem, šeit ir diezgan mazsvarīgs. Protams, izņemot mīlas stāstu, kas aizņem lielu daļu tagadnes sižeta. Un tas, loģiski, pieder pie lietas.

Izpaliek vēl viens vampīrfilmu neiztrūkstošais elements – pat ilgie skatieni tālumā un pārdomu pilnie monologi Eleonoras izpildījumā, Byzantium līdz galam nerada filosofisko, melanholisko atmosfēru, ar ko varēja lepoties priekštece Intervija ar vampīru tajā skaistajā laikā, kad vampīrisms vēl tikai kārpījās laukā no sava popkultūras zārka.

Paredzamais stāsts un ne īpaši izteiksmīgais vizuālais noformējums var uzdzīt nelielas žāvas, taču palīdzēs apziņa, ka šī noteikti ir kaut drusciņu vērtīgāka par pārējām šī brīža filmām ar atslēgas vārdu ”vampīri”. Plus, ļoti pārliecinoši aktieri. Tādēļ piešķiršu 7,5 Tējtasītes un došu zaļo skatīšanās gaismu vampīrfilmu cienītājiem. Nu, noskatieties, kaut vai ieraduma pēc.

7

4 komentāri

  1. Ieliku savā sarakstā! 🙂 Izsaktās laba! 🙂 Šādas filmas gan vairāk gribās skatīt iekš kino…

    Like

    1. Es domāju, nebūs tik traki arī ar to skatīšanos mazajā ekrānā. Nekādu lielo specefektu nav 🙂

      Like

      1. Īstenībā filmas uz lielā ekrāna man patīk skatīties ne specefektu dēļ. Burtiski aizvakar biju kino uz “The Conjuring” (2013), sapratu, ka tie specefekti nebija 8.50 Eiro vērti. Tad jau labāk iet un tādu naudu maksāt par multfilmu! 🙂

        Like

        1. Īstenībā, animācijas ir tieši tās, kuras man parasti gribās skatīties uz lielā ekrāna 🙂 Tur 3D ir iederīgs.

          Like

Komentēt

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Mainīt )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Mainīt )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Mainīt )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Mainīt )

Connecting to %s

%d bloggers like this: