Henrijs Kerols – ”Gribi iemācīties fotografēt? Izlasi šo!”


Gribi iemācīties fotografētPavasaris. Putniņi zied, puķītes čivina… Nu, kaut kā tā. Tā vien gribas ņemt rokās fotokameru vai vismaz  kādu superkamerainu viedtelefonu, doties pļavā, mežā, kaut piemājas pagalmā, un knipsēt uz nebēdu. Bet kā tad knipsēt? Pa roku galam, vai tomēr ar domu un māku? Mūsdienu digitalizētajā laikmetā katram ir kaut neliela nojēga par fotogrāfijas pamatprincipiem. Gribētos ticēt, ka ikviens, arī svētdienas bildētājs, reiz ir dzirdējis kaut ko par kompozīcijas nozīmi, varbūt pat veco labo trešdaļu likumu, un to, ka naktīs ar ieslēgtu iebūvēto zibspuldzi nekas spīdošs nesanāks…

Taču ar šīm, grūtā pieredzē gūtajām, patiesībām dažreiz var nepietikt, un tad talkā nāk fotogrāfijas rokasgrāmatas. Šodienas stāsts par Jāņa Rozes apgāda nesen izdoto britu fotogrāfa Henrija Kerola grāmatu Gribi iemācīties fotografēt? Izlasi šo!

Es izlasīju. Ne gluži vienā rāvienā, jo tas galu galā nav nekāds triller-romāns (lai gan zināmās briesmās var nonākt arī fotogrāfs, kas tiecas pēc vērtīga kadra, piemēram, ķerot balodi uz deviņstāvenes jumta), taču atradu grāmatā tieši to, kas bija nepieciešams, lai atsvaidzinātu savas apputējušās foto zināšanas.

”Fotogrāfiju neuzņem, to veido” (Ensels Adamss)

Manuprāt, šī grāmata visvairāk ir piemērota fotogrāfijas entuziastiem, kuru rokās nonākusi fotokamera ar manuālo iestatījumu iespējām. Taču grāmata būs noderīga tiklab iesācējiem-fotogrāfiem, kā iesācējiem-fotogrāfiem jau ar nelielām priekšzināšanām. Pirmie šajā grāmatā atradīs viegli saprotamu pārstāstu par svarīgiem jautājumiem (piemēram, kādas ir svētās trīsvienības – slēdža ātruma, diafragmas atvēruma un ISO attiecības, kas jāzina par izkliedēto un koncentrēto gaismu, kādas ir galvenās atšķirības starp dažādiem objektīviem u.t.t.). Savukārt otrie varēs piesaukt atkārtošanu-zināšanu-māti un pasmelties iedvesmu grāmatā pieminēto, atzīto fotogrāfu darbos.

”Ja vēlas uzņemt lieliskas fotogrāfijas, kuras būtu patiešām īpašas, ir jābeidz skatīties un jāsāk saskatīt.

Uz grāmatas vāka rakstīts, ka šeit neatradīsim nekādas sarežģītas diagrammas vai nesaprotamus terminus. Un solījumu autors patiešām pilda. Lakoniskā, askētiskā piegājienā autors izvadā lasītāju cauri piecām svarīgām nodaļām kompozīcija, ekspozīcija, gaisma, objektīvi un saskatīšana. Katrā no nodaļām tiek piedāvāti arī uzskatāmi piemēri, kā teoriju likt lietā, turklāt autora izklāstīšanas maniere ir patīkami neuzbāzīga un vienkārši saprotama. Lasītājam tiek dota iespēja ieskatīties kompozīcijas pamatprincipos, tehniskajos sīkumos, gaismas un krāsu spēlēs, kā arī pasmelties no radošuma bļodas – patiesi labas fotogrāfijas pamata.

”Nedomā, ka fotogrāfijām ir pašām sevi jāizskaidro. Neizpaud visu – atstāj vietu, kur darboties iztēlei.”

Slēdzīši un podziņas, cipari un leņķi fotogrāfijā mērķtiecīgi draudzējas arī ar māksliniecisko vīziju. Lai gan talantu un oriģinālu pasaules redzējumu neiedos neviena grāmata, manuprāt, pamatzināšanu apgūšana ir labs veids kā uzrunāt savu iekšējo fotogrāfu. Kas zina, varbūt izdodas dialogs?

8

Advertisements

Komentēt

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Mainīt )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Mainīt )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Mainīt )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Mainīt )

Connecting to %s

%d bloggers like this: