Grāmata par sievieti, kas bez iemesla noskūpsta vīrieti


Dāvids Foenkinoss - SmalkjūtībaDāvida Foenkinosa vārds atpazīstamību Francijā un citur pasaulē ieguvis pateicoties 2008. gadā sarakstītajam romānam ”Smalkjūtība”. Pāris gadus vēlāk, pēc romāna motīviem tika uzņemta arī filma, pie kuras strādājis pats autors un viņa brālis Stefans Foenkinoss, taču liktenīgās sievietes lomu atveidojusi neviena cita kā šarmantā Odrija Tatū. Salīdzinoši nesen šis smalkais franču romāns ticis arī pie sava latviskā tulkojuma Zvaigznes ABC paspārnē.

Jūnija sākumā arī latviešu lasītājiem bija iespēja tuvāk iepazīties ar inteliģento parīzieti, vispirms īpaši grāmatu blogeriem rīkotajā pasākumā, pēcāk arī Francijas institūta mediatēkā, kur interesenti varēja gan iztaujāt autoru, gan noskatīties, pēc romāna motīviem uzņemto, filmu.

ĪSTAJĀ LAIKĀ UN ĪSTAJĀ VIETĀ

Vēl pēdējās ”Smalkjūtības” lappuses  steidzu lasīt braucot starppilsētu autobusā, pa ceļam uz tikšanos ar autoru. Lai gan šis romāns drīzāk ir domāts saulainām vasaras pēcpusdienām kaut kur lauku šūpuļtīklā, kilometru šķelšana un šosejas dūkoņa mani nepavisam netraucēja iedzīvoties gaisīgajā stāstā par skaisto Natāliju un smalkjūtīgo Markusu. Šo lasīšanas procesu, šķērsojot četrus lielceļa remontam paredzētos luksoforus, manās acīs tik vieglu padarīja tieši Foenkinosa elegantais rakstības stils un darba valoda (šajā gadījumā arī tulkojums)  – ne mazāk dzirkstoša par slaveno burbuļūdeni no Šampaņas.

Romāns savā sarežģītībā ir vienkāršs (vai vienkāršībā sarežģīts – kā jums labāk tīk). Teksta papildus nozīmes nebūt nestāv paslēptas aiz deviņām atslēgām, un savilkt kopā šos mazos pavedienus, kas veido veselo stāstu, ir visnotaļ interesants process.

Photo 17-06-14 16 10 59Taču par ko ir stāsts? Paša autora vārdiem runājot, tas ir par satikšanos īstajā laikā un īstajā vietā. Galvenā varone ir Natālija – jauna, šarmanta francūziete, kas zaudējusi savu vīru un tagad visu savu enerģiju ieliek darbā. Viņā neglābjami iemīlējies ir priekšnieks Šarls, kura tuvošanās mēģinājumus Natālija rezignēti atraida. Un tad ir Markuss. Kluss, nemanāms zviedrs, kurš ir gana nepārliecināts par sevi, lai tā arī paliktu dzīves ēnā, ja ne kāds laimīgs atgadījums – nezināmu iemeslu vadīta, Natālija piepeši noskūpsta savu necilo kolēģi.

”Izskaidrojuma nebija. Šis skūpsts bija kā modernā māksla.”

Jāatzīmē, ka šim laimīgajam gadījumam ir izšķiroša nozīme paša romāna tapšanas kontekstā. Tieši šī etīde, kuras laikā skaista sieviete pēkšņi noskūpsta sev nepazīstamu vīrieti, ir kalpojusi par flagmani tālākajiem Foenkinosa romāna notikumiem, kas, autora paša vārdiem runājot, attīstījušies viens no otra, gluži kā Matrjošku lelles.

SIEVIŠĶĪGAIS VĪRIŠĶĪGAJĀ

Jāatzīst, sēžot jau pieminētajā, luksoforu apgrūtinātajā, autobusā, un lasot romāna pēdējās nodaļas, mani nedaudz urdīja ziņkāre par paša autora personību. Kas gan slēpjas aiz romāna lakoniskajiem, nedaudz ironiskajiem teikumiem, kuros salasāms arī nepārprotams emocionālais piesātinājums? Kāds ir šis vīrietis, kas tik droši apraksta bēdu sagrautas sievietes pasauli? Saprotams, to nav iespējams noteikt tikai reizi parunājot ar autoru, lai cik šarmants arī šis autors nebūtu (un Foenkinosam šarma nudien netrūkst).

Taču jautāts par vīrieša-autora sievišķās puses nozīmīgumu rakstīšanas procesā, tam piekrīt arī Foenkinoss, kura izstrādātais Natālijas tēls vēsta ne tikai par skaistu, harizmātisku un gudru sievieti, bet ticami parāda arī tās iekšējo konfliktu plosīto pasauli.

”Neviens tevi nekad neapstādina, jo tu izskaties pēc sievietes, kurai pakaļ dzenas aizejošais laiks.”

Tai pat laikā autors atzīmē, ka nepārprotami tuvi viņam ir arī abi vīriešu tēli – Markuss un Šarls. Un iespējams jau, ka šajā, tāpat kā daudzos citos, vīriešu rakstītajos mīlestības romānos, var runāt par sievietes būtības atklāšanos caur vīrieša prizmu, taču manās acīs šādi stāsti allaž šķituši krietni vien interesantāki, jo tie savā ziņā met izaicinājumu manis pašas pārzinātajai sievišķībai. Gandrīz vai lieki šķiet piebilst faktu, ka ”Smalkjūtības” lasītājas, paša Foenkinosa vārdiem, lielākoties ir sievietes, lai gan rakstot romānu, tāds nebūt nebija autora mērķis.

PAR RAKSTĪŠANU

20140603-DSCN8543

Dāvids Foenkinoss (foto: Zvaigzne ABC)

Protams, tiekoties ar rakstnieku, neizpaliek jautājums par viņa rakstīšanas ieradumiem. Foenkinoss, kura dzīvesvieta, zīmīgā kārtā, atrodas tieši pretī Parīzes Nacionālajai bibliotēkai, atzīst, ka vislabprātāk rakstot no rītiem un, smaidot piebilst, ka viņš neesot no tiem, kuriem rakstīšanai nepieciešama vēla vakara stunda ar cigāru un viskija glāzi. Gluži pretēji, autors stāsta, ka viņš spēj rakstīt jebkurā vietā, vai tā būtu lidmašīna vai vilciens. Šobrīd gan Foenkinoss nerakstot, jo nesen ir pabeidzis apjomīgu darbu, pie kā strādājis astoņus gadus. Vaicāts par brīdi, kad vislabāk apstāties konkrētā romāna rakstīšanā, autors atzīst, ka mirklis, kad viss nepieciešamais ir ”izrakstījies ārā”, esot, vārda tiešā nozīmē, sajūtams – kā tukšuma sajūta, kas liecina par to, ka pienācis laiks stāstam likt punktu.

Par savu autora pozīciju Foenkinoss izsakās gana lakoniski. Viņam nepatīkot vārds ”slava”, taču viņš nenoliedz, ka atpazīstamībai rakstnieka karjerā ir savi plusi. Sasniedzot zināmu līmeni, paveras iespēja veltīt visu savu enerģiju rakstīšanai, kā arī ceļošanai un jaunu cilvēku iepazīšanai. Tieši šīs patiesības, autoraprāt, sniedz brīvību, kas ir tik ļoti nepieciešama radošā procesā.

Sarunā ar Foenkinosu tik tiešām nojaušama pasaules pieredzes elpa, un autora interese par literatūru (rakstnieks iecienījis krievu klasiķus), ceļojumiem un dzīvi kopumā. Atliek vien cerēt, ka latviski izdosies lasīt vēl kādu īsteni francisku romānu, kas piederēs Dāvida Foenkinosa rakstāmspalvai.

Advertisements

Komentēt

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Mainīt )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Mainīt )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Mainīt )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Mainīt )

Connecting to %s

%d bloggers like this: