Vai dzimumam ir nozīme? Ko lasa sievietes un ko vīrieši?


Lai gan līdz gada beigām vēl nedaudz ir atlicis, sev uzstādītie lasīšanas izaicinājumi, saraksti un apņemšanās lēnām tuvojas finišam, radot vēlmi palūkoties, kas tad šogad īsti izlasīts. Šodien, atskatoties uz gada laikā lasīto, populārais grāmatu portāls Goodreads publicēja kārtējo no saviem interesantajiem infografikiem. Šoreiz par savu lietotāju – 40 000 sieviešu un vīriešu lasīšanas paradumiem.

Izrādās, ka aktivitātes ziņā 2014. gadā vienlīdz lasoši ir bijuši abu dzimumu pārstāvji, bet kā vieni, tā otri augstāk novērtējuši tieši dāmu sarakstīto, neskatoties uz to, ka vīrieši tomēr vairāk pieturējušies pie vīriešu rakstītās literatūras patērēšanas un sievietes – pie sieviešu. Interesanti arī tas, ka sievietes vairāk lasījušas tieši šogad izdotās grāmatas, kamēr kungi acīmredzot nav iebilduši arī pret aizvadītajos gados izdotajām.

Salīdzinot ar šiem datiem savu necilo, šogad tikai 41 grāmatu lielo, plauktu, varu secināt, ka nedaudz krītu ārā no tipiskajām kategorijām. Līdz šim brīdim esmu izlasījusi tikai 9 šogad izdotas grāmatas oriģinālvalodā (un 11 šogad tulkotos darbus, kas pasaules kontekstā gluži neskaitās kā jaunums). Šeit daļēji varētu vainot obligātās daiļliteratūras pieplūdumu manā ikdienā, pateicoties studijām, tomēr šis fakts mani atstājis visai izbrīnītu, jo skatoties pēc interesēm, es sevi allaž pieķeru sirojot tieši pa pašu jaunāko grāmatu plauktu.

Otra lieta, kas mani šajā topā nedaudz izbrīnīja, ir tas, ka mēs lielākoties lasām sava dzimuma autoru darbus. Arī šī kategorija gāzelējas zem mana grāmatplaukta svara. Man arī nav sveša (acīmredzot maldīgā) sajūta, ka lielākoties jau es lasu sieviešu darbus. Taču paskatījusies savos grāmatu apcirkņos, šī gada ietvaros, ieraudzīju sekojošu ainu – no manas šogad izlasītās 41 grāmatas, 27 bijušas vīriešu rakstītas. Lai gan statistiku gluži neapkopoju, uz pirmo acu uzmetienu šķiet arī, ka konkrētajā brīdī tās manu sirdi priecējušas nedaudz vairāk. Laikam jau nav jābrīnās, ja starp šogad lasītajiem autoriem ir Geimens, Rotfuss un Veronēzi…

Kā ar jums? Dzimumam nav nozīmes? Visu izšķir lasīšanas slāpes?

20 komentāri

  1. Es šo jautājumu jau vienreiz apskatīju (piedod par spamu, bet tur ir daži interesanti komentāri). Man šķiet, ka es nedaudz vairāk parasti tomēr lasu vīriešus, ko varētu izskaidrot arī ar to, ka nemēdzu lasīt čiklitu, bet, no otras puses, bojevikus es arī nelasu. Šīgada uzskaite ir melīga, bet tajā vairāk rādās sievietes. Bet nu jā, novirzi jau tomēr rada vīrieši, kas neizvēlas sieviešu sarakstītos darbus.
    Toties ir pilnīgi skaidri redzams, ka es izvēlos lielākoties jau nostāvējušos daiļdarbus.

    Like

    1. Biju palaidusi garām Tevis minēto sieviešu/vīriešu literatūras diskusiju. Palasīju, padomāju un secināju, ka man laikam būtu pagrūti sev noteikt konkrētu laika periodu lasīt tikai daiļo dzimumu. Atliktu tikai sevi iestutēt rāmi – uzreiz būtu nost no kursa, atpakaļ kungu sabiedrībā.

      Nevarētu teikt, ka es lasu bojevikus, bet kaut kādā mērā pie vīriešu vairākuma manā plauktā, noteikti ir vainojama tematika. Kamēr no dāmām šogad esmu lasījusi lielākoties mīlestības romānus vai ģimenes drāmas, šogad lasītie rakstnieki – vīrieši, pievērsušies tematiem, kas pašreiz mani interesē vairāk. Pārsvarā dažādi non-fiction un kāda druska zinātniskās fantastikas vai fantāzijas.

      Like

  2. izvēlēties lasāmvielu pēc autora dzimuma ir… interesanti?
    Es vienā brīdī pats sev piefiksēju, ka vīriešu darbi man ir vairāk saistoši, tomēr ne līdz ne pēc tam neesmu izvēlējies grāmatu vadoties pēc autora dzimuma.

    Like

    1. Es domāju, ka diez vai kāds tā nu pēkšņi no rīta pamostas un izdomā, ka lasīs tikai un vienīgi vīriešus, jo tie ir vīrieši, vai sievietes, jo tās ir sievietes 🙂 (ja vien tas tiešām nav kāda projekta ietvaros). Bet var jau mēģināt apzināt kaut kādus tematus, kas vairāk būs raksturīgi sievietēm/vīriešiem. Būtu bijis interesanti, ja Goodreads būtu uztaisījuši arī sadaļu, pētot, piemēram, kādus žanrus vairāk lasa viņi un viņas. Aptuvenie stereotipi jau tāpat kaut kur gaisā plīvo, bet, kā sacīt, būtu drošāk, ja dati pamatā.

      Like

    2. Jā, interesanti, bet tolaik, kad es vairāk lasīju grāmatu blogus utt. angliski, es dažas reizes tiešām redzēju apgalvojumu, ka attiec. pers. nelasot sieviešu sarakstītas grāmatas, bezmaz vai principā. Tas ir, šo fenomentu nav izdomājušas feministes.

      Like

      1. Gribētos jau domāt, ka mākslas darbam būtu jāļauj runāt pašam par sevi, taču apkārtējais stāsts (šajā gadījumā – dzimums) var nospēlēt kaut kādu lomu tīri interpretācijas līmenī (ja vien pats lasītājs to vēlas pieļaut). Man šķiet, ja jau tik principiāli tai lietai pieiet, var gadīties, ka arī pats cilvēks sevi vienkārši uzkurina un iespaido. Nez, ko šīs personas domātu, laimīgā neziņā, izlasot, piemēram, Roulingas, zem vīrieša pseidonīma paslēpto, krimiķi.

        Like

        1. Roulinga jau pašā sākumā tika publicēta, slēpjot, ka viņa ir sieviete. Un vispār:
          http://online.wsj.com/articles/SB10001424127887324355904578159453918443978

          Like

          1. Jā, šķiet, ka kaut kur biju to dzirdējusi par Roulingu. Rakstam diemžēl piekļūt nevaru – laikam pieejams tikai tiem, kas parakstījušies uz abonēšanu.

            Like

            1. Nekas tāds dikti īpašs tur nav, taču varu aizsūtīt kopiju uz e-pastu, ja vēlies.

              Like

              1. Nu, ja nav grūti, labprāt palasīšu 🙂 – teejtasiite[at]gmail.com

                Like

  3. Ir viens žanrs, kurā es rūpīgi skatos, lai autore nav sieviete. Tie ir krievu fantastiskie bojeviki, esmu vīlies viņās visās 🙂

    Like

    1. Neesmu lasījusi gandrīz neko no tā, tādēļ ticēšu uz vārda 🙂 Kaut gan, kas zina…varbūt ir arī tur kaut kur dziļi, dziļi paslēpies kāds neatklāts sieviešu kārtas dārgakmens.

      Like

  4. Kādreiz pētīju, cik daudz lasu rakstniekus, cik rakstnieces, un atklāju, ka valda vienlīdzība. t.i. neviens nav pārsvarā, turklāt lasāmo izvēlos, neņemot vērā dzimumu. Nedomāju, ka atšķirības būtu arī vērtējumā.
    Intam – kas attiecas uz krievu rakstniekiem, tur vispār ir daudz izteiktāka dzimumorientācija, domāju, ka es pēc vienas rindkopas atpazītu autora dzimumu. Man personīgi tas šķiet mīnuss, jo pat atzītas autores brīžiem ir klukstes, bet autori – mačo.

    Like

    1. Intereses pēc tikko paskatījos savu pagājušā gada Goodreads kopsavilkumu un pamanīju, ka iepriekš tiku lasījusi vienlīdz daudz viņus un viņas. Sanāk viena liela nejaušība tas viss.
      Par to zemāko vai augstāko vērtējumu ir interesantāk, bet arī grūtāk izlobīt patiesību. Es domāju, lielu lomu nospēlē arī temats un personiskā ieinteresētība, ne tikai rakstnieka spalvas māksla. Mani pēdējā laikā bieži pārņem sajūta – jā, raksta diezgan prasmīgi, bet mani tik un tā neuzrunā.

      Like

  5. Pārlūkojot savus grāmatu plauktus, varu konstatēt, ka man vairāk sanāk lasīt vīriešu rakstītāsgrāmatas. Bet, tas, diemžēl, ir visai loģiski, jo lielākā daļa politisko, filozofisko un vēstursiko darbu, kurus ir vērts lasīt vai vajag lasīt ir vīriešu sarakstīti. Kā arī sieviešu romāni nav mana mīļākā literatūras daļa nu jau kādu laiku. Kā arī, neesmu īsti uz “svaigajām” grāmatām tendēta – ne vienmēr atrodas nauda pirkt kaut ko jaunu, un grāmatu plauktā ir vesela kaudze neizlasītu darbu.

    Tomēr teikt, ka ir kāds žanrs, kurā sievietes neprot rakstīti vai vīrieši neprot rakstīt, ir muļķīgi. Gluži vienkārši, ir žanri, kurā labi autori ir norakti kaut kur pašā apakšā. Protams, ir kaut kāda korelācija, piemēram, sieviešu romāni vai arī obligātā literatūra starptautisko attiecību kursā, kur parādās kāda dizmuma nospiedošā loma, bet tā ir sabiedrības veidot reakcija. Un varbūt tāpēc labas sieviešu autores neraksta “bojevikus”, jo zina, ka tāpat viņu vārda dēļ viņas nelasīs. Nekas daudz jau nav mainījies no Džeinas Eiras laikiem.

    Like

    1. Mans non-fiction plaukts arī pārstāv lielākoties kungus. Vēsturiskā aspektā tas, ka zinātniskā literatūra ir vairāk vīriešu rakstīta izskatās visai loģiski, jo cik sen tad daiļais dzimums vispār ieguva savu balsi.

      Es domāju, ka abi dzimumi noteikti var prasmīgi rakstīt jebkurā žanrā, ja vien autoram ir talants, interese un zināšanas par konkrēto jomu. Taču tas, vai neraksturīgāku žanra un dzimuma kombināciju kāds pamanīs un izcels lasīšanas saulītē, jau ir cits jautājums. Tieši tā kā Tu saki – daudz ko ietekmē sabiedrības veidotā reakcija. Ērtāk ir dzīvoties stereotipos, kastītēs, mazāk jādomā un jāpiepūlas.

      Publicējis 1 person

  6. Es sāku apzināti pievērst uzmanību autora dzimumam, kad parādās šādas diskusijas 🙂 Zinu, ka ārzemju blogos/ youtube ik pa laikam ir akcijas tieši ar uzsvaru lasīt vairāk sieviešu autoru darbus, kas vedina izdarīt secinājumus, ka 1) vairāk lasām vīriešu autorus, 2) literatūrā ir vīriešu pārsvars. Starp citu, lasot Bereļa “Latviešu literatūras vēsturi” pieķēru sevi pie domas, ka līdz 1940. gadam, izņemot Aspaziju, nav nevienas sievietes (nu varbūt vēl pāris ir, visi fakti nestāv galvā un neba visu Berelis piemin),

    Like

    1. Ārzemnieki laikam par šo jautājumu vairāk domājuši, ja jau pilnīgi tādas akcijas rīko. Man ieejot Goodreads, un skatoties pie tā brīža populārajām grāmatām, vienmēr šķiet, ka priekšā tikai sieviešu vārdi vien. Un tad kaut kur topa vidū parādās arī pa kādam vīriešu romānam. Bet tur droši vien pie vainas tas, ka topa priekšgalā allaž izlec sērijveida mīlas romāni, kur tiešām dāmu pārsvars ir jūtams. Man intereses pēc, gribētos kādreiz izlasīt kaut ko ”Edge of Never” stilā, ko būtu sarakstījis vīrietis, bet līdz šim vēl nekas tāds nav ieklīdis redzes laukā.

      Par mūsu zemes sievietēm – es neesmu lasījusi vēl ”Latviešu literatūras vēsturi”, bet gan jau, ka Berelis zina, ko runā. Mana personīgā sajūta šobrīd saka, ka pie mums dāmas tā īpaši sarosījušās 90. gados un tūkstošgades sākumā, bet varbūt tas tāpēc, ka šie vārdi, tuvāk mūsdienām, vienkārši man labāk zināmi.

      Like

      1. Bereļa literatūras vēsture ir selektīva. Viņš piemin tikai tos autorus un darbus, kas ietekmēja latviešu literatūras attīstību, ienesa jaunas vēsmas, nu respektīvi – labākos un ietekmīgākos. Sieviešu tur ir uzkrītoši maz.

        Like

        1. Nekas, sievietēm viss vēl priekšā 🙂

          Like

Komentēt

