Par mākslu, blogošanu un esamību internetā. ”Show Your Work” by Austin Kleon


Show your Work by Austin KleonCik bieži gan nav nācies dzirdēt: ”Ja tevis nav internetā, tevis nav vispār.” Mēs dzīvojam pasaulē, kura ik dienas mainās. Ja vien tu neesi nemitīgi klātesošs, neradi ko jaunu un neatgādini par sevi, kaut no datora ekrāna otras puses, ir visas iespējas, ka tevi vai nu vispār nepamanīs, vai ātri aizmirsīs.

Vai šāda sevis izlikšana publiskai apskatei internetā ir nepieciešama, saprotams, atkarīgs no katra cilvēka personiskajiem uzskatiem. Taču pilnībā ignorēt sociālā tīklojuma nozīmi mūsdienu laikmetā arī būtu muļķīgi. Īpaši profesijās, kas ir saistītas ar kaut kā radīšanu (vai tas būtu teksts, vizuālā māksla, skaņa, vai kas cits), jo vienmēr pastāv iespēja, ka ”tur ārā” ir kāds, kuru tas viss varētu interesēt.

Pirms pāris dienām izlasīju nelielu, burvīgu grāmatiņu, ko sarakstījis amerikāņu rakstnieks, ilustrators un TEDx runātājs Ostins Kleons (Austin Kleon). Mazā, dzeltenā grāmatiņa ar nosaukumu Show Your Work ir pēc kārtas otrais autora izdevums (pirmais šīs tematikas darbs  Steal Like an Artist iznāca 2012. gadā), kas domāts radošo profesiju pārstāvjiem. Darbs pamanījusies tikt izvirzīts arī par pretendentu Goodreads 2014. gada topā, kategorijā ”labākā biznesa grāmata”.

Man gan negribētos teikt, ka Kleona darbs būtu tāds tipisks biznesa ceļvedis. Manuprāt, šis simpātiskais izdevums gluži labi uzrunā arī tos, kas ar mākslu nodarbojas hobija līmenī. Bieži vien, lasīšanas gaitā, es vienkārši nespēju neveidot mentālās piezīmes, ka tas vai cits teksta galiņš, ir kā zelta ādere arī ikvienam sevi cienošam blogerim. Lūk, arī vēl viens iemesls, kādēļ izlēmu par to uzrakstīt.

Kā jau sacīju, Kleona grāmatiņa, lai gan slēpjas zem māksliniekiem domātā lietussarga, ir visnotaļ labi izmantojama arī blogošanas praksē un runā ne tikai ar rakstniekiem, māksliniekiem vai mūziķiem, bet arī ar sociāli aktīviem cilvēkiem un interneta satura radītājiem kopumā. Protams, vairākas no autora aprakstītajām patiesībām (piemēram, prakse dalīties ar savām zināšanām, bet tai pat laikā sniegt arī atsauces uz citu kolēģu paveikto) ir labi zināmas ikvienam, kas ilgāku laiku uzturas interneta vidē un rūpējas par savu bloga vai sociālo tīklu profilu kvalitāti. Taču veids, kā Kleons apraksta šīs sen zināmās un, varbūt, piemirstās lietas, atgādina tādu kā sirsnīgu pep talk, kas var izrādīties īpaši noderīga brīžos, kad iedvesma savus spārnus deguna priekšā nebūt neplivina. Jā, es zinu, nav ”stilīgi” teikt, ka mēdz lasīt kaut ko, kas kaut attāli līdzinās self-help (kur nu vēl, ja virsrakstā minēta frāze: ”10 veidi, kā…”), tomēr varbūt kritienu no literārajiem augstumiem mīkstinās apstāklis, ka šis ir visnotaļ ”stilīgs” self-help ar autora zīmētām, fifīgām ilustrācijām… : )


ĢĒNIJS, AMATIERIS UN VIENTUĻAIS VILKS

“That’s all any of us are: amateurs. We don’t live long enough to be anything else.” — Charlie Chaplin

Show Your Work iesaka nejusties vainīgam par saviem guilty pleasures, nojaukt robežas starp augsto un zemo kultūru, nemēģināt izlikties par ”stilīgu” (he, he), bet gan būt godīgam pret sevi un citiem. Nebaidīties būt amatierim, jo tieši neieliekot sevi rāmītī, ir iespējams nonākt pie jaunām idejām. Autors arī uzsver, ka ikvienam nav jābūt ģēnijam, lai dalītos ar savu darbu, jo nekad nevar zināt, kas kādam citam izrādīsies noderīgs. Kā piemērus šeit Kleons min tieši sociālos tīklus un blogus to sniegtās vienlīdzības dēļ.

They’re just regular people who get obsessed by something and spend a ton of time thinking out loud about it.

Tāpat viņš uzsver kopienas nozīmi mākslinieka darbā, apgāžot mītu par ģēniju kā ”vientuļo vilku”, kas rada vienatnē un ciešanās, lai pēcāk izlīstu no alas ar gatavu mākslas darbu, ko pasniegt auditorijai uz paplātes. Arī ģēnijiem, kas atstājuši pēdas mūsu vēsturē, ir bijušas atbalsta grupas, cilvēki, kas snieguši morālo palīdzību viņu darba gaitās. Visnotaļ interesanti Kleons runā par auditorijas vēlmi piedalīties mākslas darba tapšanas gaitā, uzsverot, ka apkārtējos cilvēkus vienmēr ir interesējusi tā sauktā ”virtuve”. Protams, katra mākslinieka ziņā, ir tas, cik lielu daļu no šīs ”virtuves” atklāt (svešinieku ievešana nekārtīgajā un personiskajā radošajā procesā var būt ļoti biedējoša), tādēļ autors atzīst – kamēr dažiem kopienas piedalīšanās radošajā procesā var kļūt ari par neatsveramu pieredzi, ar to nav nepieciešams pārspīlēt.

RĀDI SAVU DARBU, NERĀDI SAVAS PUSDIENAS

Vēl viena labi zināma, taču ik pa laikam piemirsta tēze – nekas nenotiek vienas nakts laikā. Visi veiksmes stāsti, lai gan pirmajā mirklī tā varbūt nemaz nešķiet, ir smaga darba rezultāts. Arī Kleons iesaka domāt ilgtermiņā, pārvēršot ikdienas informācijas plūsmu tādas kā akcijās (tajās, kas biznesā, ne tajās, kas ar plakātiem uz ielas). Māksliniekiem autors iesaka izveidot mājas lapu vai blogu, izmantot to par savu piezīmju grāmatiņu un nepamest šo savas dzīves dokumentāciju, lai kāds arī nerastos kārdinājums. Noturība savā darbā ir vēl viens no izaicinājumiem, par ko Show Your Work nemitīgi atgādina. Runājot par sociālajiem tīkliem un auditorijas piesaisti, rakstnieks uzsver, cik ļoti svarīgi ir dalīties ar kaut ko nelielu katru dienu. Šādā veidā, kripatu pa kripatai tiek būvēts pamats, kas palīdz veidot visu tā brīža projektu, mākslas darbu, blogu u.c.

“Anyone who isn’t embarrassed of who they were last year probably isn’t learning enough.” – Alain de Botton.

Protams, neizbēgama ir arī piebilde, izmantot šīs sociālo tīklu iespējas jēgpilni. Don’t show your lunch or your latte; show your work. Par noderīgu rīku šajā ziņā, autors atzīst tā saukto ”so what” filtru, kam būtu jākalpo kā barjerai starp to, kas konkrētai auditorijai varētu būt patiesi svarīgs un starp to, kas vienkārši līdzinās spamam. Vecā labā patiesībā – ne viss ir nozīmīgs, ne visam jāatrodas internetā.

MĀKSLAS DARBS UN STĀSTS

Viss mūsu rakstītais ir konstruēta narratīva sastāvdaļa. Mēs paši veidojam stāstu ap sevi. Un stāsts, kas apvij mūsu mākslas darbu,  ir ne mazāk svarīgs par pašu mākslas darbu, jo nereti tieši tas nosaka to, kā publika to uztvers. Piekritīsiet taču, ka bieži vien tas, ko mēs iepriekš zinām par kādu grāmatu, filmu, albumu vai pašu autoru, kas to radījis, kaut nedaudz iespaido to, kā mēs šo darbu vērtējam? Vēl runājot par stāstīšanu, Kleons uzsver, ka tikpat svarīgi ir klausīties un dot savu artavu tiklīdz pats esi kādu lietu apguvis, jo arī tā iespējams mācīties. Arī šis, manuprāt, diezgan labi sasaucas ar labas blogošanas pamatprincipiem.

If you want fans, you have to be a fan first. If you want to be accepted by a community, you have to first be a good citizen of that community. If you’re only pointing to your own stuff online, you’re doing it wrong. You have to be a connector.”

Saprotams, tikai ar sakariem vien nepietiek, ja nemaz neesi labs tajā, ko dari. Tādēļ rakstnieks iesaka netērēt enerģiju sakaru veidošanai, bet gan ielikt iespējami daudz pašā darbā.

PAR TROĻĻIEM, BADĀ MIRSTOŠIEM MĀKSLINIEKIEM UN NAUDAS PELNĪŠANU

Vēl Kleons pieskaras kritikai (”Having your work hated by certain people is a badge of honor”), ”troļļu” diētas principiem (par laimi, interneta komentāru pārvaldīšanas iespējas ir gana plašas, lai no šādiem cilvēkiem izvairītos), ”badā mirstošā mākslinieka” nevajadzīgajai romantizēšanai (tas, ka cilvēks saņem naudu par padarīto darbu, uzreiz nenozīmē, ka viņš ir pametis mākslu un pārdevies), nepieciešamībai ik pa laikam paiet maliņā un ”uzlādēt baterijas”, kā arī spējai sabalansēt savu darbu un komunikāciju ar apkārtējiem tā, lai neviens nebūtu zaudētājs.

“Work is never finished, only abandoned.” —Paul Valéry

Taču vissvarīgākā atziņa no visa šeit izlasītā, manuprāt, ir jau labi zināmais fakts, ka visaugstākos rezultātus sasniedz tieši tie cilvēki, kas pietiekami ilgi mēģina. Jeb sakot, paša Kleona vārdiem – ir ļoti svarīgi nepadoties priekšlaicīgi.


Grāmatiņu iesaku radošuma cienītājiem un iedvesmas meklētājiem.

9

One comment

  1. […] Pūces atmiņas grāmatu Pūcesbērna patiesie piedzīvojumi Padomijā un Tējtasīte- ar grāmatu Show your work. Tā kā pagājušajā nedēļā bija valsts svētki, tad no Mairitas ir daži literāri ieteikumi […]

    Like

Komentēt

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Mainīt )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Mainīt )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Mainīt )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Mainīt )

Connecting to %s

%d bloggers like this: