Grāmatas no A līdz Z jeb grāmatu jautājumu stafete


AtoZsurvey-1017x1024Sveiciens grāmatu tārpiem! Mums un jums atkal jauna blogu stafete. Šoreiz no aizjūru blogeriem aizgūts ”tags”, kas piedāvā atbildēt uz pārdesmit, pēc alfabēta burtiem sakārtotiem, jautājumiem, kas paredzēti ikvienam grāmatu cienītājam un lasītājam.

Latvijas blogosfērā šis pasākums pirmo reizi parādījies Kurpjukastes blogā, savu latvisko tulkojumu ieguvis Ingas Pizānes-Dilbas emuārā, bet es pie sava grāmatu kociņa tiku pateicoties Dainim no Mēģinājumi izgaršot kultūru. Lai kā man patiktu garie ievadi, te vairs nav ko piebilst (nu labi, izņemot to, ka man bija patiešām interesanti atbildēt uz šiem grāmatu jautājumiem un es ceru, ka izdosies iedvesmot vēl kādu grāmatu mīļotāju pieņemt šo izaicinājumu), tāpēc jāķeras vien pie atbildēm.

Author you’ve read the most books from (autors, no kura esi lasījis lielāko skaitu grāmatu):

Vai sērija skaitās? Tādā gadījumā tā būs Dž. K. Roulinga ar astoņām ”Harija Potera” daļām. Ja runājam par ne-sērijas grāmatām, tad droši vien Džons Grīns ar četriem savstarpēji nesaistītiem romāniem.

Best Sequel Ever (visu laiku labākais grāmatas turpinājums):

Hm… Nezināju, ka tas vispār ir iespējams, taču laikam jau man otrā Patrika Rotfusa grāmata ”Vieda vīra bailes” patika vēl labāk par pirmo daļu ”Vēja vārds”.

Currently Reading (šobrīd lasu):

”Grey” by E. L. James, jo man trūkst literāro aizspriedumu; Keitas Atkinsones ”Dzīve pēc dzīves”, jo sen jau gribēju izlasīt; ”Why Not Me” by Mindy Kaling, jo šogad esmu pamatīgi pieķērusies autobiogrāfijām un audio grāmatām.

Drink of Choice While Reading (dzēriena izvēle lasot):

Lasīšanas laikā dzērieniem veltu mazu uzmanību (ja grāmata ir laba, siltā dzēriena krūzīte ātri vien var kļūt auksta), taču domāju, ka nevienu nepārsteigšu, sakot, ka visbiežāk mans kompanjon-dzēriens ir tieši tēja.

E-reader or Physical Book (e-lasītājs vai taustāma grāmata)?

Abi. Atkarībā no vajadzības. Ceļā un ārzemju literatūras lasīšanai – Kindle. Omulīgai lappušu šķirstīšanai mājas apstākļos – grāmatas parastās.

Fictional Character You Probably Would Have Actually Dated In High School (grāmatas varonis, ar kuru Tu būtu gājis/gājusi uz randiņiem vidusskolas laikā):

Khm, šķiet, visi potenciālie skaitītos kategorijā age inappropriate. Realitātē tas varētu būt kāds no Džona Grīna jancīgajiem grāmatu varoņiem, bet atceroties manu padsmitnieces tumsas un vampīru mīlestību (nē, ”Krēsla” tad vēl nebija aktuāla), ar savu nešpetno šarmu mani visticamāk apburtu arī, piemēram, Lestats no ”Intervijas ar vampīru”. Vai klasiskie, drūmie siržu lauzēji – Rets Batlers (”Vējiem līdzi”) un misters Ročesters (”Džeina Eira”).

20151015-IMG_2688

Glad You Gave This Book A Chance (prieks, ka devi šai grāmatai iespēju):

Aktrises, producentes, geimeres un gīku meitenes Felišas Dejas autobiogrāfija ”You’re Never Weird on the Internet (Almost)”. Līdz pat lasīšanas brīdim par autori neko nezināju, taču izrādījās, ka tas nemaz nav nepieciešams, lai izbaudītu grāmatu. Asprātīgs, interesants un vietām arī iedvesmojošs stāsts par radošas personības ceļu uz veiksmīgu karjeru.

Hidden Gem Book (apslēptais dārgakmens):

Still lies hidden. Ja nopietni, man bieži vien ir sajūta, ka grāmatnieku blogosfērā visi par visām grāmatām jau visu zina un pārsteigt kādu ar kaut ko ir visai neiespējams pasākums. Taču mans mazais dārgakmens pārsteidza mani pašu, jo tas, man neraksturīgi, meklējams še pat latviešu literatūras plauktos – Vladimira Kaijaka stāstu krājums ”Vecis”.

Important Moment in your Reading Life (svarīgs mirklis Tavā lasīšanas dzīvē):

Tinot filmu atpakaļ, tas brīdis laikam varēja būt apmēram 12 gadu vecumā, kad sāku lasīt ”Hariju Poteru”, man iegaršojās un gribējās vēl grāmatu maģijas.

Just Finished (grāmata, ko tikko pabeidzi):

Mārgaretas Atvudas ”Kalpones stāsts”. Smaga, bet labi uzrakstīta un, neskatoties uz to, ka pirmo reizi izdota 1985. gadā, arī mūsdienās nepieciešama grāmata.

Kinds of Books You Won’t Read (kāda veida grāmatas Tu nelasi):

Ceļojumu literatūra, ezotērika, kriminālromāni un, ar dažiem izņēmumiem, arī aizvadīto gadsimtu latviešu oriģinālliteratūra (ar 21. gs. gan mēģinu lēnām iedraudzēties). Laikam skolas laiku obligātās literatūras trauma vēl nav līdz galam sadzijusi.

Longest Book You’ve Read (garākā grāmata, ko esi izlasījis/-usi):

Abi mani mīļie ķieģeli no Patrika Rotfusa. Nešaubīgs uzvarētājs šajā kategorijā ir ”Vieda vīra bailes” ar 1050 lappusēm. Allaž, kad pietrūkst radošās motivācijas, atceros, ka kaut kur pasaulē ir cilvēki, kas spēj sarakstīt šāda apjoma darbus.

Major book hangover because of (lielākās grāmatas paģiras):

Šeit būs vainojams Džastins Kronins ar savām grāmatām ”Pāreja” un ”Divpadsmit”. Īpaši niķojos pirmās grāmatas noslēgumā, jo līdz otrajai daļai kāds laiciņš bija jāpagaida. Tagad gan zinu, ka toreizējā vaimanāšana nebija neko vērta, jo tālāk ir vēl trakāk. Trešā sērijas grāmata angļu valodā iznāks tikai 2016. gada maijā.

Number of Bookcases You Own (Tavu grāmatplauktu skaits):

Trīs. Ja dzīve nestāsies ceļā, drīz būs četri. Un tad pieci un tad seši… Bet vispār es labprātāk vēlētos pilnībā noklāt vienu sienu ar augstiem grāmatu plauktiem. Nu, tādiem līdz pašiem griestiem.

One Book You Have Read Multiple Times (viena grāmata, ko esi pārlasījis/-usi vairākkārt):

Ar pārlasīšanu pēdējos gados vairs neaizraujos, jo ir pārāk daudz jaunas lasāmvielas, bet vēl no saldās bērnības varētu minēt Luīzas Mejas Elkotas ”Mazās sievietes”.

Preferred Place To Read (mīļākā lasīšanas vieta):

Esmu lasītāja-pūce. Omulīgais literatūras patēriņš man visvairāk saistās tieši ar vakariem un manu mīļo gultu. Ja dzīve piespiež, nesmādēju arī starppilsētu autobusu ērtos sēdekļus. Protams, ar nosacījumu, ka tie tiešām ir ērti un blakus man sēž mana soma, nevis kāds kungs vai dāma ar satriecošu alkoholiskā dzēriena smārdu.

20151014-IMG_2666-2

Quote that inspires you/gives you all the feels from a book you’ve read (citāts, kas Tevi iedvesmo un atsauc sajūtas no grāmatas lasīšanas procesa):

Amandas Palmeres sacītais grāmatā ”The Art of Asking”: ”There’s a difference between wanting to be looked at and wanting to be seen. [..] One is exhibitionism, the other is connection. Not everybody wants to be looked at. Everybody wants to be seen.”

Reading Regret (lasāmnožēla):

Visa laba Jāņu zāle, ko plūc Jāņu vakarā. Nav sliktu grāmatu, ir tikai nepiemērotas grāmatas. Uj, nē, tas laikam bija par laika apstākļiem. Nu labi, varbūt, ka ir arī sliktas grāmatas, taču par tādām cenšos ātri aizmirst un blogā nerakstīt. Ja jau vajag, tad kā  upurjēru varētu ziedot ”Greja piecdesmit nokrāsu” iespaidā izlasīto Silvijas Dejas ”Bared to You”. Man tā arī neizdevās saprast, kādēļ daļa lasītāju šo novērtēja kā labāku par Greju.

Series You Started And Need To Finish (all books are out in series) (grāmatu sērija, ko iesāki, bet nepabeidzi (par spīti tam, ka visas daļas jau ir iznākušas)):

Mans guilty pleasure – Sofijas Kinselas ”Šopaholiķes” sērija. Savulaik izlasīju pirmās četras grāmatas, gaidīju nākamo daļu līdz aizmirsu par tādas eksistenci. Šobrīd, protams, ir izdotas vēl četras daļas…

Three of your All-Time Favorite Books (3 Tavas visu laiku mīļākās grāmatas):

Atkal šis nežēlīgais jautājums! Visi bloga lasītāji jau zina, ka ”Harijs Poters” man iet pāri visam, bet pārējās divas… Nē, šoreiz nebūs, atlasīt tikai trīs no visas lielās grāmatu gūzmas ir par grūtu. Labāk, lai iet trīs manas mīļākās šajā gadā, ok? Etgara Kereta ”Autobusa šoferis, kas gribēja būt Dievs” (blogā joprojām neesmu uzrakstījusi, kaunos), Frēdrika Bakmana ”Vīrs, vārdā Ūve” un Amandas Palmeres ”The Art of Asking”.

Unapologetic Fangirl For (nepiedodams fans (kam?)):

Nu, ņemot vērā, ka šī būs jau ceturtā reize, kad šī saraksta ietvaros pieminu ”Hariju Poteru”, domāju, ka tālākie komentāri ir lieki.

20151014-IMG_2671

Very Excited For This Release More Than All The Others (ar nepacietību gaidi grāmatas iznākšanu):

Šogad pie apvāršņa latviešu valodā sola parādīties vairāki interesanti fantāzijas darbi, bet visvairāk es laikam gaidu Leva Grosmana ”The Magicians”. Tik daudz labu atsauksmju dzirdēts, ka nu ļoti, ļoti gribu dabūt savos grāmatnagos.

Worst Bookish Habit (sliktākais grāmatlasītāja ieradums):

Lasu daudz grāmatu vienlaikus. Par dažām ātri zaudēju interesi, taču mans grāmatu tārpa OCD vienmēr liek pabeigt iesākto, tādēļ no Goodreads currently reading plaukta ārā neko neņemu. Tā nu viņas man tur krāj virtuālos putekļus un rāda ar pirkstu, kāda es neražīga lasītāja.

X Marks The Spot: Start at the top left of your shelf and pick the 27th book (27. grāmata (no kreisās puses) Tavā grāmatu plauktā (no augšpuses)):

27. grāmata manā grāmatu plauktā ir ļoti grāmatiska grāmata ar vārdu ”grāmata” pašas grāmatas nosaukumā. Tā ir neviena cita kā Markusa Zusaka ”Grāmatu zagle”.

Your latest book purchase (nesenākais grāmatas pirkums):

Viena no salīdzinoši nesen iegādātajām, par kurām  esmu rakstījusi arī blogā – latvju rakstnieku anekdošu krājums, Arnolda Auziņa sastādītais izdevums ”Arī rakstnieks ir cilvēks”. Jautri un cilvēciski par mūsu dižgariem.

ZZZ-snatcher book (last book that kept you up WAY late) (grāmata, kas noturējusi nomodā ļoti ilgi):

Šajā kategorijā ietilpst daudzas, jo es lielākoties neprotu laikā aizvērt vākus un mēdzu attapties trijos naktī ar sūrstošām acīm un grāmatu paģirām. Taču viena no pēdējām ļaundarēm šajā kategorijā varētu būt Dž. A. Redmerski sarakstītā ”The Black Wolf”. Šī autore mani vienmēr notur īsā miega pavadiņā.


Uff, nu gan norakstījos. Jāiet palasīt kāda grāmata. Bet kociņš tikmēr aizceļo pie Evijas un  Ms Marii.

10 komentāri

  1. Tevis pieminētais Kaijaks man atgādināja par viņa stāstu krājumu “Visu rožu rozi”, ko droši var nosaukt par vēl vienu apslēpto pērli.

    Like

    1. Joprojām stāv manā ”kādreiz jāizlasa” sarakstā, domāju, ka nevilšos. Vispār ļoti skaists krājuma nosaukums.

      Like

      1. Jā, un stāsts ar šo nosaukumu ir gotiski skaisti šausminošs 🙂

        Like

        1. Izklausās dikti piemērots rudenim 🙂

          Like

  2. Ja mani kāds nominēs, man būs aiz kauna vai nu jāmelo, vai arī jāsaka patiesība un jāsaņem neizpratnes pilnie jautājumi! 😀

    Like

    1. Gan jau, ka nav tik traki 😀 Kāpēc gan melot par lietām, kas sirdij tuvas? 🙂 Bet nav jau nemaz jāgaida speciāla nominācija, stafete brīvi pieejama ikvienam, kas grib pamēģināt.

      Publicējis 1 person

      1. Pamēģināšu uzrakstīt šovakar. Beidzot atgriežos pie blogošanas. 🙂

        Publicējis 1 person

  3. Paldies par stafetes nodošanu! Sen jau centos saņemties šim ierakstam un tikko sāku rakstīt, tā kā tuvākajā laikā publicēšu. 🙂
    P.S. Man ļoti patīk tavs izteikums, ka lasi Greju, jo tev trūkst literāro aizspriedumu. Šo vajadzēs aizņemties. 😀

    Like

    1. Gaidīšu arī Tavu stafešrakstu 🙂

      Greja kungs jau ap sevi tādu troksni saceļ, tiklīdz parādās pie apvāršņa, ka es arī šoreiz nekādi nevarēju palikt malā 😀

      Like

  4. […] alfabētiskā secībā. Paldies Martai, kas šo ideju aizguva no ārzemju blogiem, kā arī Annai, Elzai un Ivitai par stafetes kociņa nodošanu. Stafetes kociņu pārtveru un pēc ilgām […]

    Like

Komentēt

