Grāmatu jaunumi un lasīšanas plāni 2016


gramatu_jaunumi_un_lasisanas_plani_2016_teejtasiiteKad aizvadītais grāmatu gads nolikts plauktā, drošu sirdi var doties tālāk un ķerties pie jaunas lasāmvielas. Lai gan jebkurš aktīvs grāmatu mīļotājs jums pateiks, ka lasāmo darbu saraksts ir kā bezgalīgais stāsts – bez gala un malas, šajā milzīgajā literārajā jūrā allaž atrodas dažas mazas saliņas, pie kurām gribas pietauvoties. Grāmatas, par kurām ir skaidrs – jā, šīs es gaidu, šīs es lasīšu. Lēnā garā veidojot savu 2016. gada lasīšanas plānu, nospriedu, ka nenāktu par ļaunu blogā padalīties ar informāciju par tiem jaunajiem literārajiem darbiem, kuri šogad tiks izdoti latviešu valodā, un mani personiski ir ieinteresējuši. Par vairumu no tālāk pieminētajām grāmatām es uzzināju Zvaigznes ABC ikgadējā blogeru eglītē, bet par pārīti no izdevniecības Prometejs ieplānotajiem darbiem, ciemojoties Ms Marii blogā.

Jaunās grāmatas 2016

Šogad grāmatnīcās nonāks Nobela prēmijas laureāta Patrika Modiano noslēpumainais romāns „Lai tu neapmaldies šajā apkārtnē”. Par intrigas klātbūtni ēdienkartē rūpēsies arī viens no aizvadītā gada lielajiem bestselleriem – Polas Hokinsas psiholoģiskais trilleris „Meitene vilcienā”, kas šī gada rudenī tiks iemūžināts arī filmā. Reinbovas Rouelas fani varēs sagaidīt vēl vienu no viņas jauniešu romāniem – „Fanīti”, taču fantāziju un maģisko reālismu latviešu lasītājiem piedāvās Prometejs, izdodot Leslijas Valtones debijas romānu „The Strange and Beautiful Sorrows of Ava Lavender”.

gramatas_2016

Arī fantāzijas un fantastikas plaukts šogad nestāvēs tukšs. Mūs sagaida episkā fantāzija Džoja Aberkrombija romānos „Half a King” un „Half a World” (atzīšos, ka par šīm grāmatām dzirdu pirmo reizi, bet, ja jau Patriks Rotfuss Goodreads iedevis tai 5 zvaigžņu vērtējumu, tad jālasa vien būs). Tāpat fantāzijas cienītāji varēs lasīt datorspēles „The Witcher” iedvesmotāju – Andžeja Sapovska „Pēdējo vēlēšanos”, kā arī novērtēt Roberta Džeksona Beneta „Kāpņu pilsētu”, par kuru lasīts ne mazums labu atsauksmju. Bet, ja gribas vairāk tieši zinātniskās fantastikas, pa zobam varētu būt Deiva Edžersa distopiskā „Sfēra”, kuru es personiski gaidu ar lielu nepacietību. Drīzumā būšot arī filma.

fantazija_fantastika_2016

Un vēl daži pieminēšanas vērti jaunumi. Šajā gadā pie lasītājiem (nesteidzīgi) sola ierasties turpinājumi fantāzijas un fantastikas grāmatām „Burvji” un „Sarkanā sacelšanās”. Tāpat varēs sagaidīt jaunumus no Rensoma Rigsa – būšot abi turpinājumi „Miss Peregrīnes Nams Brīnumbērniem” sērijā. Tiks tulkots Džona Grīna romāns „Katrīna pēc Katrīnas”, par kuru jau esmu blogā rakstījusi. Kā arī lasītāju vērtējumam tiks nodots vēl viens no humoristiskā rakstnieka Romēna Puertolā darbiem, jauniešus priecēs Kasandras Klēras vārda atkārtota parādīšanās pie apvāršņa, detektīvu cienītājus – jauni Jū Nesbē romāni, bet Diānas Gabaldones „Svešzemnieces” fanus gaidīs sērijas turpinājums (neesmu lasījusi, būtu pēdējais laiks sākt). Redzēsim parādamies arī jaunus romānus no Džodžo Mojas un Sofi Oksanenas. Savukārt no latviešu autoriem būs dzirdami tādi vārdi kā Arno Jundze, Linda Nemiera un Toms Kreicbergs.


Lasīšanas plāni 2016

Mans personiskais lasāmgads visdrīzāk līdzināsies iepriekšējam. Grāmatu skaita ziņā nospriedu neko nemainīt. Arī šogad esmu ieplānojusi izlasīt piecdesmit grāmatas. Kā tas ir pierādījies pēdējo gadu laikā – šāds cipars ir sasniedzams, lieki neiespringstot un izbaudot lasāmo. Kā jau ierasts, nesmādēšu arī grāmatas angļu valodā, turpināšu lasīt vairākus darbus vienlaicīgi, atkarībā no garastāvokļa (šķiet, rekords bija piecas vai sešas grāmatas vienlaikus), kā arī ievērošu sava žanriskā haosa pašpasludinātos noteikumus – nešķirot grāmatas pēc kvalitātes vai kvantitātes, bet gan pēc lasītprieka.

lasisanas_plani_2016_teejtasiite

2016. gadā noteikti lasīšu tā saucamo non-fiction ar autobiogrāfijām un audio grāmatām priekšgalā (šobrīd klausos Elizabetes Gilbertes „Big Magic” un priecājos, ka grāmata mani atradusi īstajā laikā un vietā), iespējams, palūkošos, kas interesants dzīvo „vieglā gala” zinātniskajā fantastikā un saimniecībā allaž noderīgajos dāmu romānos, kā arī ceru sevi pierunāt beidzot izlasīt kādu klasiku, piemēram, Šellijas „Frankenšteinu” vai Orvela „1984”.

Vēl šogad vajadzētu palasīt kaut ko no jaunākās latviešu prozas (varbūt, labas atsauksmes saņēmušo Dainas Tabūnas „Pirmo reizi”?) un izmēģināt kaut ko jaunu no vēl neapgūtiem horizontiem. Piemēram, ceļojumu literatūru – pagājušonedēļ saņēmu Baiba Books izdoto austrāliešu žurnālista Krisa Harisona autobiogrāfiju „Neprātīgi iemīlējies. Dienviditālijas valdzinājums”.

Droši vien padarbošos arī ap jauniešu literatūras plauktu (šobrīd esmu ar interesi iegrimusi Jāņa Rozes nesen izdotajā Antonijas Mihaēlisas „Pasaku stāstniekā”). Izskatās, ka jauniešu grāmatu lauciņā, vismaz angliski rakstošo autoru vidē, pašlaik ir „modē” dažādi romāni par garīgajām problēmām un saslimšanām. Tad nu būsim lasīt tos. Ak jā, baumo, ka beidzot angliski iznākšot arī ilgi gaidītā Džastina Kronina apokaliptisko vampīru triloģijas noslēdzošā daļa „The City of Mirrors”. Es, protams, esmu pietiekami slinka, lai nelasītu oriģinālu un gaidītu tulkojumu, bet tā ceļš līdz latvju ārēm šķiet vēl tik tāls, vēl tik tāls…

Kādi ir jūsu 2016. gada lasīšanas plāni un gaidītākās jaunās grāmatas?

16 komentāri

  1. Pasaku stāstnieks ir burvīgs gabals 🙂 Man patika.
    Apbrīnoju tos, kuri spēj sev sastādit šādus lasīšanas sarakstus un plānus. Es tā nevaru 😀 Lasu to, ko ieraugu un iepriekš par šāda darba esamību pat nenojaušot 😀

    Like

    1. Lasāmā saraksts iekš Goodreads man teorētiski ir, bet viņam ir vairāk dekoratīva funkcija 😀 Man šķiet, es vēl ne reizes neesmu izlasījusi visu no tā, ko gribētos konkrētajā laika posmā, jo vienmēr no kāda plaukta priekšā izlec kas neparedzēts. Neloloju cerības, ka šogad būs citādāk, bet vismaz būs pie kā drusku pieturēties 😀

      Like

  2. Tas Pasaku stāstnieks ir labs? Nav bērnišķīgs? Man ir kaudzīte, pie kuras stingri gribu pieturēties, pārējais jau kā sanāks un gribēsies.

    Like

    1. Vēl neesmu izlasījusi līdz galam, bet pagaidām man ”Pasaku stāstnieks” patīk – nešķiet bērnišķīgs, lai gan it kā skaitās jauniešu literatūra. Tāda forša ziemas noskaņa. 🙂

      Like

  3. Uz “Half A King” grāmatnīcā ļoti bieži metu acis.
    Bet vispār traki labs saraksts – dažas no minētajām grāmatām jau biju iekļāvis lasāmo grāmatu sarakstā, bet dažas tikko vēl pierakstīju klāt.

    Like

    1. Šogad patiešām būs ko lasīt. Prieks, ka tulkos fantāziju un fantastiku, citādi man pagājušogad šis plaukts bija galīgi apputējis.

      Like

      1. Ja tā padomā, tad pagājušā gadā es maz no fantāzijas un fantastikas lasīju – kādas 5 grāmatas tikai.

        Like

        1. Man arī tikai kādas piecas varēja būt. Laikam nebija īstais noskaņojums šiem žanriem, es biju dikti pievērsusies autobiogrāfijām. Šogad pamazām jāšūpojas atpakaļ uz fantastiskā viļņa.

          Like

  4. Man ikreiz nosirmo kādi desmit mati, ja tiek runāts par Džastinu Kroninu! Saka, ka no mīlestības līdz naidam viens solis, viņš mani pagrūda to spert. Jau izbesijis gaidīt! 😀

    Kopumā no Tava saraksta sev neko nepierakstīju klāt. Jo ir neliela cerība beidzot izlasīt sen nopirktas grāmatas! 🙂 Tām ir apnicis noputēt!

    Like

    1. Dž. Kronins, P. Rotfuss un dažiem faniem arī Dž. R. R. Mārtins ar saviem nepabeigtajiem ”ķieģeļiem” varētu sagādāt baltas galvas 😀 Es visvairāk gaidu, Rotfusa trešo grāmatu, bet labāk jau lai raksta ilgi, bet vismaz labi.
      Apsveicama apņemšanās lasīt jau nopirkto 🙂 Man arī dažas skumji stāv plauktā un pārmetoši skatās.

      Like

      1. Manas “dažas” aprobežojās ar diviem pārpildītiem plauktiem un kādām 20 e-grāmatām iekš Kindle. Pagājušogad mani bija pārņēmusi apātija un depresija, neko gandrīz nelasīju, neskatījos filmas un nebaudīju dzīvi. 😦 Šogad atgūstu iekavēto. 🙂

        Like

        1. Man arī ir tādi klusie periodi, kad neko negribas lasīt un skatīties. Un tad uznāk tādi brīži, kad gribas ķert visu pēc kārtas 😀 Tie jāizmanto visā pilnībā – tā nedēļā arī pa trim grāmatām var izraut cauri.

          Like

  5. Riktīgi foršs apskats. Ar tādu varētu iekārdināt pat nelasītājus. Es arī labprāt redzētu “Half a King” iztulkoto versiju, kkad drusku iemetu aci sākumā, varbūt būs labs 🙂 Bet pagaidām jātiek galā ar dažām aktuālajām grāmatām. No jaunajām gaidu “Savage Detectives”, kkur salasījos, ka must read

    Like

    1. Tencinu 🙂 , cerams, ka noderēs i kādiem lasītājiem, i kādiem nelasītājiem.
      Kaut nu ”Half a King” būtu labs, man ļoti gribētos, ka šogad izdotos atrast kādu fantāzijas romānu, kas atkal piesietu pie grāmatas tā kā to izdarīja Rotfuss,
      Iegūglēju ”Savage Detectives” kaut kā biju palaidusi garām, ka tulkos arī latviski. Izskatās tāds diezgan nopietns lasāmais, būs jāpaseko atsauksmēm.

      Like

      1. Par “savage” uzzināju no zvaigznes lielīšanās Insta. Man kkad jāsaņemās uz Rotfusu. Angliski tik garu negribas mocīt, atkal paliks pusratā. Varbūt nocenos uz kādu akciju, tad iemēģināšu 🙂

        Like

        1. Rotfusu tiešām iesaku pamēģināt 🙂 Vismaz man viņa grāmatas bija kā pieaugušā vecuma ”Harijs Poters” – reti tagad gadās tie brīži, kad grāmatas tik ļoti ievelk.

          Publicējis 1 person

Komentēt

