Bez mīlestības nedzīvojiet – filma ”Vienādie” (2016)


EqualsRežisora Dreika Doremusa un producenta Ridlija Skota zinātniskās fantastikas filma Vienādie (Equals) ar Kristenu Stjuarti un Nikolasu Holtu galvenajās lomās manā kino dienas kārtībā ierikšoja kā melnais zirdziņš. Vēl maija vidū, garlaicības māktas, kopā ar draudzeni ieklīdām šīs filmas seansā, neko īpašu negaidot. Varētu pat sacīt, ka es devos uz šo filmu, rēķinoties visai banālu un vietām jau apmuļļātu zinātniskās fantastikas sižetu, kas labākajā gadījumā uz kādu stundiņu mani atslēgs no tikpat banālās realitātes. Taču kino dievi bija lēmuši citādāk un es alojos. Alojos, jo Vienādie izrādījās tik tiešām lielisks, rimts un oriģināls zinātniskās fantastikas kino, kas ar savu kluso, emocionālo tembru, manuprāt, krietni vien atšķiras no pašlaik ekrānos redzamajiem kases grāvējiem.

Gluži kā bariņš citu pēdējo gadu filmu, arī Vienādie stāsta par utopisku nākotnes sabiedrību, tomēr šī lente, atšķirībā no saviem fantastiskajiem brāļiem un māsām, nav fokusējusies uz politiskās iekārtas gāšanu un taisnības meklējumiem, bet gan uz paša cilvēka iekšējo pasauli. Precīzāk – uz to, cik nozīmīgas ir savstarpējas cilvēciskās saites un spēja izjust emocijas. Šajā ziņā Vienādie man nedaudz atgādināja Luisas Lorijas grāmatu Devējs (The Giver), kā arī jauniešiem domāto Delīrija triloģiju, ko radījusi amerikāņu rakstniece Lorēna Olivera.

Filmas sižets vēsta par attīstītu, zinātnes virzītu sabiedrību, kurā cilvēki jau vairākās paaudzēs iemanījušies izolēt attiecīgos gēnus, kas atbild par to, lai indivīds spētu izjust emocijas. Jaunajā, utopiskajā iekārtā neviens nejūt nedz sāpes un izmisumu, nedz mīlestību vai draudzību. Sabiedrība ir produktīva un pat radoša (kas gan nedaudz izbrīna – man personiski šķiet, ka neviena mākslinieciska izpausme nav iespējama bez emociju klātbūtnes), taču starp līdzcilvēkiem nepastāv itin nekādas pieķeršanās jūtas. Visi darbojas kopējā labuma vārdā, meklējot atbildes uz „lielajiem jautājumiem”. Pēta jaunas planētas, veido zinātniskas filmas un ilustrē grāmatas, kurās aprakstītas jaunās, izpētītās planētas. Citiem vārdiem sakot, tic, ka „patiesība ir tur ārā” un kosmosā viņi atradīs visas atbildes uz sarežģītajiem cilvēcības jautājumiem. Galu galā šie meklējumi noteikti ir mazāk komplicēti, kā mēģinājumi izprast pašam sevi, vai ne?

Tiesa, ne visi dzīvo svētlaimīgā bezemociju tumsā. Apkārt klejo nelāga kaite – daži no mierpilnajiem pilsoņiem sasirguši ar noslēpumainu, neārstējamu slimību, kuras rezultātā cilvēks atkal ir spējīgs izjust emocijas. Šie nelaimīgie indivīdi zaudē spēju normāli funkcionēt ideālajā sabiedrībā, tādēļ tiek klusiņām izolēti un pēcāk pat iedrošināti izdarīt pašnāvību. Visnotaļ humānā un miermīlīgā veidā, jo arī par nāvi šajā pasaulē neviens īpaši nesatraucas… Neviens, izņemot mūsu stāsta galvenos varoņus – divus jaunus cilvēkus, šīs utopiskās pasaules Romeo un Džuljetu, kuri, saķēruši ļaundabīgo emociju kaiti, nu prāto, ko darīt ar neparastajām mīlestības jūtām. Kā ar tām sadzīvot, vai vajag sadzīvot un kas būs pēc tam?

Vienādie ir viena no tām stilīgi baltajām, futūristiskajām filmām, kas izskatās gluži kā izkāpušas no kārtējās Apple reklāmas. Dīvainā kārtā šajā filmā ierasti klišejiskās, gludi nopulētās skārienjūtīgās virsmas un slimnīcas uzsvārču cienīgais iedzīvotāju ikdienas apģērbs pat nešķiet pārlieku uzspēlēts. Tāpat kā lieliskā kinematogrāfija, ar kuras palīdzību Stjuartes un Holta atveidotās trauslās pirmās mīlestības jūtas rada juteklisku un emocionāli intīmu klātbūtnes sajūtu. Skatītājs ir tikai viesis šo divu ekrāna mīlētāju pasaulē, taču viņu pasaule ir gana plaša, lai ar to varētu piepildīt visu kino zāli.

Glīti ietīta zinātniskās fantastikas koncepta rullītī, Vienādie apskata vairākas mūžvecas idejas – dzīves jēgas meklējumus; bailes iemīlēties, jo tad taču sāpēs un beigas vispār var izrādīties letālas; spēju vai nespēju atjaunot izirušas attiecības, balstoties tikai uz atmiņu spēku; cilvēka attiecības ar saviem iekšējiem dēmoniem – emocijām, kuru dažkārt ir pārāk daudz utt.

Man personiski ļoti patika filmas nedaudz atvērtās beigas. Iesaku arī zinātniskās fantastikas iesācējiem un nemīlētājiem – kosmosa kuģi šajā filmā nelidos, ja nu vienīgi tauriņi galveno varoņu vēderos…

8

Save

Save

Save

Advertisements

Komentēt

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Mainīt )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Mainīt )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Mainīt )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Mainīt )

Connecting to %s

%d bloggers like this: