Geila Formena – ”Ja es palieku”


geila_formena_ja_es_paliekuAr Geilas Formenas jauniešu romānu „Ja es palieku” mani vieno kopīga vēsture. Pirmo reizi par šī romāna esamību es uzzināju pirms vairākiem gadiem. Tie bija tie senie laiki, kad vēl tā īsti nebiju atklājusi Goodreads grāmatu portāla burvību un savu lasāmo neizvēlējos, balstoties uz tur piedāvātajām iespējām. Tādēļ šķiet mazliet dīvaini, ka vispār uzzināju par šī stāsta iznākšanu tautās. Un vēl dīvaināk šķiet tas, ka neskatoties ne uz ko (vārda tiešā nozīmē neskatoties, jo es nebiju lasījusi nevienu atsauksmi par šo grāmatu), nolēmu, ka tā pavisam noteikti ir domāta man. Lai tur šķīst vai plīst, bet man tā ir jāizlasa. Un es izlasīju. Tikai dažus gadus vēlāk.

Manuprāt, „Ja es palieku” ir viena no tām grāmatām, kuru ir ļoti svarīgi izlasīt īstajā laikā un vietā. Esmu diezgan droša, ka lasot to pirms gadiem pieciem, es būtu tajā iemīlējusies līdz ausīm. Lasot grāmatu šobrīd, ar nedaudz citādāku skatījumu uz dzīvi, man neviļus sanāca arī paskatīties cauri dažām lietām, kuras citā dzīves posmā es visdrīzāk būtu palaidusi svētsvinīgā pašplūsmā. Neko darīt, es tik un tā mīlu jauniešu literatūru, un „Ja es palieku” tik un tā ir pieskaitāma tās godājamajai daļai.

Romāna galvenā varone Mia ir septiņpadsmit gadus jauna, talantīga čelliste, ar spožu nākotni, foršiem vecākiem (izbijušiem pankiem), mazu brālīti un sapņu puisi, kas ne tikai ir izskatīgs un spēlē rokgrupā, bet tajā pašā laikā ir arī labsirdīgs cilvēks. Diez vai tas būs pieskaitāms maitekļiem, ja piezīmēšu, ka jau grāmatas sākumā Mia iekļūst nopietnā negadījumā. Negadījumā, pēc kura viņai būs jāpieņem liels lēmums – palikt šajā saulē vai aiziet, jo zaudētais var izrādīties pārāk smags. Šī izvēle nav viegla un Miai nākas ne tikai nodarboties ar pašanalīzi, bet arī ņemt vērā savu palikušo tuvinieku un draugu pārdzīvojumus.

Autores izvēlētais vēstījums, Mias „garam” stāvot pie sava avārijā sadragātā ķermeņa un nolūkojoties uz notiekošo no malas (šajā gadījumā vismaz es to uztvēru drīzāk kā literāro paņēmienu, jo šo grāmatu nepavisam negribētos ievietot paranormālo romanču kategorijā), variē no tagadnes uz pagātni un otrādi. Varētu pat sacīt, ka lasītājs iepazīst Miu lielākoties tieši caur viņas atmiņu prizmu.

geila-formena-ja-es-palieku-tejtasite

Lai gan šīs ir klasiskais „zinu, ka šīs grāmatas lasīšanas laikā raudāšu” stāsts, man brīžiem šķita, ka Mias dzīve atveidota mazliet par perfektu. Ir viegli krist kārdinājumā un atainot iespējami skaistāku pagātni (kā Mias, tā lasītāja galvā), lai trieciens, to zaudējot būtu iespaidīgāks un emocijas, sakāpinātākas. Taču neskatoties uz to, ka varones raksturs izveidots vienlīdz simpātisks un ticams, turklāt romāna laikā Mia pamanās arī risināt vairākas jauniešu pieaugšanas stāstiem raksturīgas, allaž aktuālas problēmas (piemēram, mūsu varone gan meklē savu identitāti starp klasisko mūziku un roku, gan mēģina iztēloties nākotni un atrast atbildi uz jautājumu, kā, studējot un attīstot sevi, nepazaudēt saikni ar mīļoto cilvēku), man personiski nedaudz sārtā virskārta, ar ko pārklātas Mias atmiņas tāda arī šķita – kā virskārta.

Es ļoti gaidīju šī romāna beigas un līdz pat pēdējam brīdim nezināju, kāda būs Mias izvēle. Manuprāt, tieši meitenes lēmums tad arī ir izvērties par romāna lielāko intrigu. Un cita nemaz nav vajadzīga, jo jautājumi ar ko stāsta gaitā saskaras jaunā varone, ir neapskaužami smagi un kaut kādā dzīves posmā tādā vai citādā veidā aktuāli ikvienam.

Kopumā – brīnišķīga pirmā mīlestība, sakāpinātas emocijas, patīkami mierīgs un viegli lasāms rakstības stils, un nebūt ne bieži sastopamā prasme izsaukt plūdus  zilo ezeru (acu) rajonā. Skaists un sāpīgs romāns jauniešiem un romantiskām, emocionālām dvēselēm. Plus punkti par muzikālo fonu.

8

Komentēt

