Apavu vīrs. Nike radītāja memuāri


Man vienmēr ir licies, ka slavenu cilvēku biogrāfiju lasīšana ne tikai paplašina redzesloku, ļaujot ielūkoties kādas nozares „virtuvē”, bet arī palīdz gūt iedvesmu pašam savu mērķu īstenošanai. Arī pasaules slavenā zīmola Nike radītāja Fila Naita memuāri ar nosaukumu Apavu vīrs ierindojas šajā kategorijā.

Visnotaļ apjomīgo grāmatu, Kristas Strodes tulkojumā, Latvijā izdevusi Igaunijas izdevniecība Helios Kirjastus. Jau pāris mēnešus šie memuāri gozējas grāmatnīcu plauktos un jau pāris nedēļas arī uz mana naktsgaldiņa. Visai pamatīgā, vairāk nekā 400 lappušu biezā izdevuma lasīšanu nevarētu nosaukt par sprintu, drīzāk par maratonu, jo, neskatoties uz to, ka grāmata uzrakstīta saistoši, memuāri, manā skatījumā, nav gluži tas literatūras paveids, ko varētu izlasīt vienā piegājienā.

Apavu vīrs fokusējas uz Fila Naita centieniem radīt pašam savu zīmolu. Pareizāk sakot, pie slavenā zīmola radīšanas grāmatas autors nonāk krietni vēlāk, jo iesākumā viss, ko viņš vēlas, ir amerikāņu tirgū pārdot no Japānas importētas skriešanas kurpes.

Grāmatas sākumā lasītājs sastopas ar 24 gadu veco Filu Naitu, kas nesen kā pabeidzis studijas un prāto, ko tālāk darīt ar savu dzīvi. Aizņēmies nedaudz naudas no tēva, jaunais vīrietis nolemj „izmest loku pa pasauli”. Proti, nedaudz paceļot, lai sakopotu spēkus un gūtu iedvesmu uzsākt savu biznesu. Un „paceļot” autora gadījumā nozīmē iepazīt diezgan daudzas valstis, sākot no Indijas un beidzot ar Grieķiju. Pa ceļam autors iegriežas Japānā un, izmantojot likteņa labvēlību, kā arī paša drosmi, tiek pie pirmā darījuma – skriešanas apavu izplatīšanas tiesībām ASV. Tālākā stāstījuma daļa fokusējas uz to, kā nelielā ideja pamazām pārvēršas miljonus vērtajā uzņēmumā, ko mēs pazīstam šobaltdien.

Lasot Apavu vīru, man ik pa laikam nācās sev atgādināt, ka darbība lielākoties norisinās 20. gadsimta 60. un 70. gados – laikā, kad nav nedz interneta, nedz tā sniegtās iespējas sava produkta reklamēšanai un palaišanai tirgū. Domājot par Nike, kā mūsdienu zīmolu, ir pat nedaudz jocīgi apzināties, ka Fils Naits un viņa kompanjoni par biznesa lietām runāja, sarakstoties ar vēstulēm, ne e-pastiem, un sporta kurpes iesākumā pārdeva no rokas rokā, nevis glaunā e-veikalā.

Apavu vīrs sniedz diezgan pietuvinātu ieskatu biznesa pasaulē – Fils Naits (netieši) atklāj, cik liela nozīme ir „pārdomātai nekaunībai”, sociālajam kapitālam un vienkārši drosmei rīkoties pēc saviem ieskatiem, uzņemoties risku. Un, protams, neatlaidībai, ņemot vērā, ka pagāja vairāki gadi, pirms Nike radītājs vispār atļāvās sev izmaksāt algu.

„Es ticēju – ja cilvēki izietu ārā un katru dienu noskrietu dažas jūdzes, tad pasaule kļūtu labāka. Un vēl es biju pārliecināts, ka šīs ir labākās kurpes, kurās skriet. Juzdami manu pārliecību, daudzi to vēlējās iegūt arī sev.”

Tāpat Apavu vīrs nekavējas sniegt lasītājam nelielu ieskatu aizvadītā gadsimta sporta (un ne tikai) pasaules lielākajos notikumos un personību vārdos. Nike radītāja memuāri ieved lasītāju laikā, kad skriešana ir drīzāk tāda kā margināla gīku vai tieši pretēji – profesionālu sportistu – padarīšana, nevis Instagram influenseru pienākums stilīguma kvotu izpildei.

No literārās puses – neskatoties uz nesteidzīgo tempu, manuprāt, grāmata ir uzrakstīta saistoši, ļaujot lasītājam aizmirst, ka rakstītais patiešām ir noticis reālajā pasaulē. Lai gan Fila Naita dzīve ne vienmēr līdzinās aizraujošam karuselim, pateicoties atklātībai un pat nelielajai pašironijai „varoņa” iekšējais monologs ir interesants, tāpat kā piedzīvotie kāpumi un kritumi.

Bailes no neizdošanās, es domāju, nekad nebūs mūsu uzņēmuma sabrukuma iemesls. Nav tā, ka mēs domātu, ka neizgāzīsimies – mums bija visas izredzes tieši to arī izdarīt. Bet, ja izgāzīsimies, tad mums bija ticība, ka to izdarīsim ātri, mācīsimies no kļūdām un kļūsim vēl labāki.”

Fils Naits un viņa entuziastiskā komanda patiešām ticēja skriešanas burvībai un attiecīgi arī sporta apaviem, neatlaidīgi strādājot, lai tos dažādos veidos pilnveidotu, laikā, kad šīs jomas tehnoloģiskie sasniegumi vēl bija tikai pirmo ziediņu stadijā. Un, gribētos domāt, ka tieši šī kaismīgā aizrautība pret pārdodamo produktu, apvienojumā ar pareizi pieņemtiem biznesa lēmumiem, ir viena no Nike veiksmes stāsta zelta atslēdziņām.

Manuprāt, Apavu vīrs īpaši varētu uzrunāt divu jomu – skriešanas un uzņēmējdarbības – interesentus. Un, protams, dzīves iedvesmas meklētājus –  sapņotājus un darītājus.

Citas blogā publicētās grāmatu atsauksmes un recenzijas lasi šeit.

 

 

Grāmatas eksemplārs saņemts no izdevniecības Helios Kirjastus apmaiņā pret godīgu vērtējumu.

Komentēt

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Mainīt )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Mainīt )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Mainīt )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Mainīt )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggers like this: